fredag 24 maj 2013

Back in business!

Detta blir ett lite speciellt inlägg. Vi har varit utan internet sedan förra helgen. Jag låg ju efter redan då! Nåväl, jag fortsätter på något jag gjort tidigare, men det kommer att bli lite rörigt, ba så ni vet...

Jaha, jag förstod att det skulle bli såhär. Nu när jag börjar komma över flygrädslan så börjar reslustan riva i mig. Jag sitter och kollar priser och fantiserar. Tyvärr är plånboken synnerligen tunn just nu, annars hade jag slagit till med Venedig. 1500 spänn ToR från onsdag morgon till lördag förmiddag (i augusti). Eller kanske England igen. Alla avsnitt av "A year at Kew" har satt griller i huvudet på mig ;-) Vi får väl se...

Däremot har vi fått sommarväder! Flera dagar med runt 20 grader - underbart! Jag har såklart varit ute men det finns smolk i glädjebägaren. Det finns ingen Kråkan som hänger efter mig! Även om jag saknar Tasse jättemycket så kämpar jag med ångesten varje gång jag tänker på Kråkis. Var är hon? Vad hände? Lever hon eller är hon död? En pina, jag lovar...


Från skogen till England. Denna ensamma påsklilja växte i dynerna vid havet. Eftersom jag missade bussen på tisdag morgon så blev det en promenad till Seahouses där båtarna ut till Farne Islands går. Ibland tror jag verkligen att det är meningen med det som sker. Om jag hade åkt buss hade jag inte fått se mitt livs första falk! Just där och då visste jag inte vad det var, men den ryttlade så fint över åkrarna! Inte mitt livs bästa bilder men so what. Det var ju första gången!




Jag berättade om denna fågel när jag kom "hem" på eftermiddagen och min landlady föreslog Osprey (fiskgjuse). Absolutely not och så följde en bättre beskrivning. Ah, you mean a Kestrel, kom hon på. Fram med fågelböcker coh visst var det så. Tornfalk! Det ni! De ser man inte varje dag hemmavid! Extremnöjd T-kärring (som förutom ny fågel fick lära sig namnet på engelska).

Så tillbaka till skogen igen. Värmen försvann, denna vecka har det varit betydligt kallare. En del regn också viket är perfekt för naturen. Här kommer lite bilder på det vackraste jag vet nämligen skyar av vitt!




Under en vecka var vi omgivna av allt detta vackra! Häggmispel och slånbärsbuskar. Underbart är kort så nu är det över. Fast det kommer ju mer... Syrenerna har börjat blomma och om ett par dagar kommer vi att vara omgivna av lila skyar!

Tulpanerna har jag också kunnat njuta av. En del är slut medan andra fortfarande blommar. Det får bli bildbevis senare, jag har absolut ingen ordning på mina bilder just nu! I brist på blomsterfägring kan jag ju förstås bjuda på lite fåglar, he he. Det är en ren fröjd att titta på dem. De är inte bästa kompisar direkt. Värst är Fru Domherre, hon är en riktig surkärring! Grönfinkarna kan också vara stökiga.



Bäst att slänga in en rar gulsparv som motvikt då, med tillhörande lugn Fru ;-)


Sådärja, nu vet ni att jag är på banan igen. Jag ber att få återkomma med utförligare rapporter, ffa när jag fixat i ordning alla bilder. Ha nu en förträfflig fredagkväll och en mysig lördag!


Kram
Lisa

5 kommentarer:

  1. Kul att planera resor :) vilka fina bilder du tar, blir så avundsjuk :) skönt att ditt internet funka igen Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Aha - det var teknikens fel. Grattis till din första tornfalk, jag tyckte att du fick fina bilder.

    Tråkigt med Kråkan. Riktigt tråkigt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Har tänkt på dig... och undrat lite... Nu vet jag att det "bara" var nätet som strulade :)
    Fantastiska bilder! Tänk att få en tornfalk på bild! Ja, det är ju inte illa med domfruar och domherrar heller - eller grönfink och gulsparv :)
    Visst är det förunderligt vackert med blommande träd och buskar, men det är så kort tid att man knappt hinner med.
    Förstår så väl att du saknar Kråkan... värst är nog ovissheten att inte vet vad som hänt.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Här gäller det att prioritera; resa eller rosbuskar!

    Du är suverän på att fånga fåglar i speciellt läge
    men din header är oslagbar fin

    margareta

    SvaraRadera
  5. jag tänker också på din kråka... hon har liksom blivit en kär vän för mig med. förstår att du tänker och oroar och undrar, vilken ångest.
    tornfalk har jag sett!!! tro det eller ej, en som slog ner i vår första trädgård och tog ett byte. det blev lite blodigt. gubben blev avis, som vanligt, hehehe...
    aino

    SvaraRadera