torsdag 9 maj 2013

Det är mycket nu!

Kul att ni saknar mig, he he. Jag har varit hemma en vecka men jisses vad mycket jag haft att göra! Jag kom hem sent på torsdag kväll och vaknade till sommaren. Plötsligt hade det hänt massor ute på bara några dagar. Alltså gick förra helgen till att skola plantor, så frön och såklart vila. Så tre galet hektiska arbetsdagar och nu ledigt igen.

Genom att det varit så mycket omkring mig har jag ännu inte gjort i ordning alla bilder och filmer. Det blev en del... Vädret var kalas under de tre dagar jag var borta. Kulingstyrka på vinden under måndagen (blåsigt alla dagar) men soligt. Själva resan blev lång. Först var flyget försenat, jag var måttligt impad som vaknat 05.00. Men sedan gick allt som på räls. Flygbuss in till Wawerly station i Edinburgh, en kort väntan där på ett tåg till Berwick upon Tweed och en lika kort väntan på bussen "hem". Vid det laget var jag trött (12.00) och hungrig. Tyckte att jag satte mig på rätt plats i busssen, hihi.

Eftersom jag bodde riktigt ute på vischan så fanns inget matställe eller så. Mitt B&B var kalas och jag fick t.o.m ett större rum än jag bokat. Det bodde nämligen en man i det rummet. Tala om härligt att ha ett stort rum att husera i! Utsikten var inget att klaga på heller, detta såg jag när jag låg i sängen:

Lisa in the Woods blev Lisa in the Fields! Om jag tittade mer åt vänster såg jag havet... För att utfodra mig gick jag en långpromenad. Närmaste by låg ca 2,5 km bort - lagom långt att gå. Lite jobbigt i den hårda vinden men jag njöt av utsikten!

Nu var det så att hotellet/puben i grannbyn inte serverade mat mitt på dagen, skiiit. Alltså var det bara att traska vidare. Jag hade alltså inte hyrt bil och bussarna gick inte jätteofta. Nåväl, det var inte längre än 5 km till Seahouses... Tro mig, det kändes längre! Trött, hungrig och kulingstyrka på vinden gjorde denna prommis rätt så tung. När jag väl kom fram glömde jag allt. Denna Torparkärring har en vurm för små ställen med fiskehamnar. Jag älskar lukten! Efter att ha avnjutit riktigt god fish´n chips (enligt värdinnan på "mitt" B&B utanför Köpenhamn finns världens godaste FnC i just Seahouses) var jag pigg och alert igen.

Vars är fåglarna, tänker ni. Lugn och fin, de kommer. Vi kan börja i hamnen. Där stötte jag på dessa tre myspåsar.

Ejdrar! Har jag aldrig sett förut och att ha dem så nära var en bonus. Jag kan fö upplysa om att jag under denna resa lärt mig många nya fåglar och fått de engelska namnen på köpet. För att få ut mesta möjliga av detta så inhandlades två böcker och tro mig, den till vänster är helt underbar! Den visar allt om varje sort!

Dessa tillsammans med mina svenska böcker är en kalaskombo. Kolla priset dessutom. Favvoboken kostade 3.99, alltså 40 kronor! Helt sjukt, jag fick TVÅ superbra fågelböcker för 70 spänn, min lilla svenska kostade över 100... Rule Brittania ;-) Vi tar väl en ejder till...

Han är vacker!

Jag tog en liten prommis på kvällen också, ville ju se hur det såg ut på andra sidan mitt boställe. Där fanns mer får och massor av rara lamm.

Eller var det Gremlins? Den lille såg mer ut som en gremlin än ett lamm, he he. Hur gulliga mina grannar än var så tog T-kärringens ork slut och jag gick tillbaka. Jag lovar att jag inte behövde räkna får för att kunna somna!

Därmed lämnar jag er för tillfället. Det är som sagt massor att göra här hemma nu så att sitta inne och blogga känns dumt. Jag ber att få återkomma med rapporteringen och då blir det mer fåglar - kända och okända!

Trevlig Kristi Himmelsfärdshelg, kära läsare!

1. Låter som en fantastisk fin tur, vinden kommer man väl inte undan där vid kusten misstänker jag. Ja, nu är det mycket som väntar ute. Fint att ha dig tillbaka :)

2. du har haft det fint! har faktiskt varit till berwick-upon-tweed för en massa herrans år sen. skottland är så fint!! men du, vad du promenaerade... det finns ju nåt som heter taxi i skottland... hahahahahaha... men det är klart, inga extrakilon blev det.
    jisses så stora öron lammet hade, fast han är söt ändå.
    ha det gott!
    aino

3. Härligt att du är tillbaka! Mysig utsikt från ditt rum... och lagom avstånd till käket :)
    Fina bilder på fåglar och fyrbenta, ulliga, gulliga... och nu väntar jag otåligt på fortsättningen! Nej, förlåt... ta det lugnt - den som väntar på något gott... o.s.v. :)
    Kram

4. Härligt att det blev en härlig resa! Ska bli kul att se alla dina bilder på pippifåglar. Det ser så otroligt, underbart löjligt engelskt ut på dina bilder. Böljande fält och så fåren.

5. Underbara bilder du visar upp :) härligt att komma iväg lite oxå Kram Suss

6. Fina bilder! Sista bilden är jättecharmig! Det ser ut som en trevlig resa.

Visst är det mycket nu - i alla fall om man har trädgård...

Vårhälsningar
    Elisabet

7. Välommen hem! Det låter som ett ställe i min smak... sådär avsides och bortom all redighet, haha.

Kram

8. jag hälsar på här och njuter av dina vackra bilder. tur att det är många, som man kan studera i väntan på nästa omgång. men du tar väl det lite lugnt också, så att du inte blir alldeles utarbetad, hoppas jag. vi ses.