fredag 24 januari 2014

Att infria önskningar

Jag påbörjade detta inlägg för ett tag sedan, därav inledningen:

God fortsättning på det nya året! Jag hoppas att ni firat ordentligt, på ett för er passande sätt. Här var det som vanligt. Efter besöket i staden med fyrverkerierna blev det god mat och god dryck. Kvällen till ära öppnades en flaska vin som jag köpte i Toscana. Riktigt gott men inte som Amarone... Kan fö upplysa om att det finns ett större utbud av Amaroneviner här hemma trots att det ju är Italienskt. Man måste väl åka till rätt distrikt...

Nej, nu kom jag på avvägar. Ni minns ju att jag jäklades lite före jul. De av er som läste på skylten vet vart vi är på väg nu. Ni som missat den får den uppförstorad här:


YES! Torparkärringen åkte till England igen, denna gång med sikte på Kew gardens! Jag bodde i Kew som är ett trevligt litet ställe. Rekommenderas! London som så tillhör inte mina favoritstäder men visst åkte jag in. Måste ju kolla julskyltningen på Harrods t.ex. Den fick en T-kärring från skogen att känna sig som hemma, he hehe.


En förgylld yxa - jo jag tackar jag! Den vore ju inte fel. Eller är det väskorna man ska intressera sig för HAAAAAA! Tror man har större chans att ha råd att köpa en grävling än en väska i den butiken :)

Att vara mitt i smeten vid denna tid på året är galenskap. Jeez, vad med folk! Torparkärringar får snabbt spunk i den trängseln! En av sidogatorna hade vackra skyltfönster också och där var det lugnare...


Det verkliga målet för turen in till London var julmarknaden i Hyde Park. Tyvärr blev jag lite besviken, var nog för färgad av resan till Krákow förra julen. Men det fanns något som jag blev jätteförtjust i, nämligen detta arrangemang. Måste absolut göra något liknande i trädgården!


Hur många sitter nu och tänker kan T-kärringen sluta tramsa och komma till skott någon gång. Det skulle ju handla om Kew gardens! Jaja, vi åker väl dit då. Jag gjorde två besök på dagtid och två på kvällstid. För att detta inlägg inte ska bli vaaansinnigt långt tar vi en del nu.

Det finns hur mycket som helst att se och om man gillar träd är Kew ett paradis! Trots att det var i början av december hade vissa träd inte fällt sina löv. Känslan blev märklig...



Vad det första trädet är har jag ingen aning om, men jag var klok nog att ta en bild på slyten på det andra. Det är en Zelkova schneideriana. Tänk att få sitta på de grenarna!

Detta gräs blev jag riktigt sugen på, Miscanthus sinensis silberfeder. Så snyggt! Speciellt i mängd...


Här med alpinhuset som fond...
 
 
                        Och en Close-up också, så ni verkligen förstår vad jag menar!
 
 
Håll med om att det är ett vackert gräs! Jag misstänker att det inte funkar hos mig men jag ska absolut försöka få tag på det och prova. När vi nu befinner oss i denna del av Kew så kan vi titta lite på stenpartiet också. Här finns växter från både när och fjärran, snyggt arrangerade. Jag blev speciellt glad över vattenfallet.
 
 
Har inga problem med att kunna tänka mig det där i trädgården heller! Faktum är att jag kunde tänka mig det mesta :) Kew är en underbar plats! Nu är det stort så det räcker och blir över också, så trots två besök såg jag inte allt. Det finns en anledning till det också. tror jag ska berätta...
 
När Torparkärringen skulle åka hade precis stormen dragit över landet. Tågen ställdes in men på avresedagen hade man utlovat ersättningsbussar. problemet var bara att de som planerar och styr upp inte hade tänkt, alls... Massor av busschaufförer kallades in under tidig morgon vilket innebar att på eftermiddagen fanns det inga kvar! De måste ju ha sin dygnsvila. Vi var ett tappert gäng kvar under sena eftermiddagen - någon hade väntat sedan kl. 13... Stationsvärdarna lovade varje timme att det skulle komma en buss men icke! Gissa om T-kärringen började få panik! Jag hade ju ett flyg halv åtta på lördagen!
 
Det kom en buss - 19.30. Den skulle köra oss till Ängelholm. Vad i helsike skulle jag göra där??? Nåväl, bara att slänga sig ombord. Det enda roliga under den resan var belysningen i Nybro...
 
 
 
Framme i Ängelholm 23.30. Två snubbar till skulle vidare så vi delade på en taxi till Malmö. När vi kom fram dit (på NATTEN) var en viss Torparkärring riktigt trött, less och allmänt störd faktiskt. alltså sa jag åt taxichauffören att köra vidare till Köpenhamn! Jag orkade bara inte gå in på stationen och se om det gick några tåg (vädret var bedrövligt). Efter en blåsig överfart på Öresundsbron kom jag till slut till hotellet. Sov tre timmar och så iväg till flyget.
 
Nu förstår ni varför jag behövde två besök. Jag var så fruktansvärt trött på lördagen att jag bara stannade på Kew några timmar, sen gick jag "hem" och sov en stund. Jag hade ju något att se fram emot på kvällen, nämligen Christmas at Kew! Eftersom detta inlägg redan är väldans långt så gör jag en följetong av detta. ni får hålla er till tåls, hehe. Fast en liten sneakpeak av resten av resan kan ni väl få. Jag kan ju visa lite godhet även fast julen är över :))
 
 
Merry...
      Friday!
                             Lisa







3 kommentarer:

  1. Slutet gott allting gott hoppas jag, det var ju en kort taxitur (inte). Jag hade nog blivit rejält ilsken tror jag. Men stiliga bilder, otrolig orange färg på bladen och den sista belysningen, wow, blir kul att se fler bilder.
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  2. vilken jobbig resa! alltså själva resan.
    jag har bra varit till glashuset i kew, hann inte mycket mer. så jag ser framemot fler bilder!
    och det blir så där, man vill ha allt möjligt hemma sen. jag blev ju förälskad i agapantus och den har jag hemma och vårdar. fast jag köpte lökarna på berlinska. fanns inte att få tag i nån annanstans på den tiden, nu finns dom överallt, till glädje för andra. så, så kan det gå.
    vi kanske kommer att få se både vattenfall och gräs hos dig!
    aino

    SvaraRadera
  3. ha ha, så kan det gå! Ungefär som att stå i en godisaffär
    vore ju fint om du kan väl börja med ett vattenfall margareta

    SvaraRadera