söndag 9 mars 2014

Riktiga vårkänslor!

Japp! Så är det nu! Jag säger detta varje år känns det som, men såhär tidig har våren aldrig varit! Jag flyttade söderöver 2008 och det var skillnad mot Västerbotten vill jag lova! De första åren var det dock riktig vinter men vårarna kom betydligt tidigare än i norr. Idag har det varit en sån där dag. Runt 10 plus och STOR SOL! Bara att njuta i vetskap om att bakslagen kommer...

Häftigast är ändock den översvämmade ängen i grannbyn. Så rofyllt på fredagmorgonen när jag körde till jobbet. Ett svanpar som stilla seglade över vattnet...


Det blev ännu häftigare när jag förstorade bilderna. Det är ju sångsvanar! T-kärringen har aldrig sett såna förut och de brukar inte hänga i dessa trakter. Vilken glädje! Och denna gång har jag rätt, det är sångsvanar och ingenting annat, hihi.


Kan bli ett bra år vad gäller att se nya fåglar! Eftersom detta nu kom att handla om pippisar så är det välan lika bra att fortsätta. Mina pilfinkar är synnerligen trevliga. De kommer gärna nära och kvittrar åt sin Torparkärring. Att låta den gamla telefonledningen sitta kvar är bra för fåglarna gillar att sitta på den!


Jag ser dig nog, T-kärring. Tack för den goda maten, jag vill gärna ha mer av den!


Alltså, fattar ni hur lycklig jag är att bo där jag bor! Det är fantastiskt att ha naturen så nära inpå! För 10 år sedan hade jag skrattat ihjäl mig om någon sagt att jag skulle komma att bo i skogen. Eller kanske inte... En del av mig hade nog gillat tanken fast jag skulle inte ha bosatt mig såhär långt från "civilisationen". Nu bor vi ju inte totalt avskärmade, det finns grannar. Den närmaste är typ 50 meter bort. Nästa 600 meter ifrån osv. Inte helt centralt alltså :)

Nåväl, man får bo som man vill, huvudsaken att man trivs. Tulpaner får de flesta att må bra och trivas alltså avslutar jag med buketten på köksbordet. Ha det gott och lev väl!


10 kommentarer:

  1. Nog bor du fint till om än långt ut i skogen. Jag har grannarna tätt runt knuten här och tycker nog ibland det är lite för nära. Jag är uppvuxen mer som dig men i ett öppet landskap. Allt har sin fördel, barnen hade nära till kamrater här, mindre bilköring osv, men dina fåglar hittar du inte här.
    Njut dagen :)

    SvaraRadera
  2. toppenbilder! att bo på landet är underbart! jag kommer att sakna det, men sista veckan i maj bär det iväg.
    fjorton och sol har vi haft. vi har suttit ute i lä och både fikat och tagit en drink. härligt.
    aino

    SvaraRadera
  3. tänk bara så mycket som du får uppleva som du annars gått miste om! T ex sångsvanar! mw

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Visst är det underbart att bo som vi gör både du och jag :) Jag njuter av livet i kanten av skogen och med djuren inpå knutarna... stillheten, tystnaden...
    Såg tiotalet sångsvanar igår och tranorna har också både setts och hörts... riktiga vårtecken :) Tyvärr verkar ett riktigt bakslag vara på väg... bäst att njuta fram till dess :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Glad påsk till deg, hoppas allt står bra till och att du får njuta våren för fullt :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas allt är bra... saknar dina inlägg...
    Tittar in för att önska dig en Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Saknar dig vännen, hoppas allt är bra.
    Trevlig Midsommar.
    Kram Ann.

    SvaraRadera
  8. Hmm it appears like your blog ate my first comment (it was
    extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and
    say, I'm thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer
    but I'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for
    beginner blog writers? I'd genuinely appreciate it.

    My web-site - Cheap Michael Kors

    SvaraRadera
  9. Det var länge sedan nu... Hoppas att allt är bra! Önskar dig en God fortsättning och ett Gott Nytt År!

    Elisabet

    SvaraRadera