måndag 15 juli 2013

Nytt

Sådärja, det har varit en händelserik första semestervecka. Först kom kompisen på besök några dagar och att åka runt med henne på Öland var en fröjd. Vi kan ta det i ett annat inlägg. Förutom Öland så blev det besök på min favvo-plantskola i Sporsjö. Jag är säker på att jag skrivit det förut, men om någon missat det så åk dit! Ligger norr om Kalmar och är en makalös plats. priserna är otroliga och ägaren prutar dessutom ner priset när man ska betala. Han har ett stort utbud av rosor och de är så friska så man tror nästan inte det är på riktigt. Här en av skönheterna som fick följa med hem:


Augusta doftar makalöst gott! En annorlunda doft dessutom. Jag ska vårda henne ömt. Sen plockade jag på mig en Petrovskia, ett par riktigt blå riddarsporrar och en nejlika(dianthus carthusianorum) som är riktigt kul. Den har höga stjälkar och de små blommorna ser ut att sväva ovanför.


Någon har verkligen fallit för riddarsporrar, hihi. En av fjolårets rosinköp blommar nu och den är verkligen vacker (den med).


Herr Darby for illa av vintern och jag klippte ner den något alldeles oerhört. Trodde inte att den skulle klara sig, men det gjorde den! Även den har en fin doft, om än svag. Det har såklart åkt med fler plantor, de finns dock inte på bild. Gänget ovan (med Petrovskian) ska ner i den stora rabatten jag gjorde förra året. Den blev en total katastrof pga axmalvorna. Ett gott råd är att INTE sätta såna i en rabatt! De ynglar av sig och blir rangliga, inte alls roliga i en rabatt. Nae, de ska få växa vilt på lämplig plats. Jag har förberett för uppgrävning - sen blir det att komponera nytt!

Vad mer som är nytt är att familjen nu utökats. Jag hämtade Sir William i fredags! Han tog sin tillflykt under soffan när han kom...


Helt i sin ordning. Han har ju bott på katthemmet ett halvår så att komma till ett riktigt hem var annorlunda. Nu är detta en verkligt fin kisse, så redan efter 15 minuter kom han fram och började söka kontakt. Jag fick tårar i ögonen av att se hur han njöt av att vara i ett HEM. Inga problem med tillit heller. Sir Williams nya undersåte T-kärringen var ganska slut efter veckans alla äventyr och när jag la mig i soffan kom han...


Han matchar både golvet, soffan och mina shorts hihi. Nu har han bott här i tre dagar och han trivs utmärkt. Maken är mycket förtjust också, han försöker sticka till Sir W smask när jag inte ser. Tror jag måste fostra tvåbeningen också ,-)

Nu ska jag gå ut och lägga mig och läsa en stund innan jag börjar "arbeta". Det är ju för bövelen SEMESTER och då ska man vila! Jag tackar för mig med en bild jag tog häromkvällen när jag satt ute. Kameran finns alltid till hands och när sådant här händer är jag glad att den gör det. Ha en underbar dag kära bloggvänner!

2 kommentarer:

  1. Jag ser att kameran alltid finns nära!
    Har du något litet fodral som du kan ha den i då du är ute i din trädgård?(som du ser letar jag efter ett praktisk förvaringssätt att både ha kameran, mobil och glasögon med mej ute - där allt kan hända snabbt!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Han kan ju inte annat än trivas hos dig, perfekt okmsorg kommer han få, Sir W.
    Herr Darby gick i vila här också för nu är han tillbaka. Rosorna dina ser fantastiska ut.
    Nu njuter vi sommaren, äntligen några veckor utan regn. Underbart, men vila, det har det blivit mindre av.
    Gratulerar med ny butik också :)

    SvaraRadera