onsdag 6 mars 2013

Halååå!!!

Jag är kvar och jag har inte glömt er! Liksom sist är vardagarna fulla av arbete och helgen som var tillbringades mycket utomhus. Det blev ju sol! Sen är det ett faktum nu att jag är ensam kvar, i fredags slutade min adept buhuu. Våra handledningsträffar varje vecka har inte bara handlat om arbete, man blir goda vänner efter att jobba ihop i ett år. Jag blev mycket glad och rörd av att jag fick en blomma i present!


Det hade jag absolut inte väntat mig! Jag kommer att sakna honom och önskar lycka till med nya jobbet!

Även om det är vår i luften nu så ligger det snö kvar. Jag har tittat på bilder från denna tid i fjol och då var det barmark. Jaja, snart så... Denna vecka har det varit riktigt fint, upp mot 8 grader. Typsikt att man ska jobba då :( Nu ska jag inte klaga, jag "häckar" ju i en park och gissa om det börjar vara liv på fåglarna! Igår eftermiddag hörde jag en koltrast - lycka! Idag blev jag ännu lyckligare. Hann knappt ut från jobbet på lunchen när jag hörde en fågel som jag inte kände igen. Självklart gick en nyfiken Torparkärring mot ljudet och började titta upp i ett stort träd. Såg inget... Fram med kameran och använde zoomen som kikare och... Där!


Högt där uppe satt en gröngöling och lurade. Det var första gången jag sett en sådan. Vilken fantastisk fågel det är!


När jag stod där och tittade kom några människor på promenad och började titta upp i trädet de med. Från deras vinkel syntes han inte men det är ett himla kul psykologiskt fenomen. Om en står och tittar intensivt på något så gör andra likadant, he he. Det hjälpte nog till att öka deras nyfikenhet eftersom jag hade kamera ;-)


Så hör jag en till, i ett träd längre bort. Självklart gav jag mig med raska steg iväg åt det hållet. Det tog en stund innan jag upptäckte den, men då syntes den desto bättre. lämpligare vinkel dessutom. Är det en papegoja som sitter där?


Nejdå, men en riktigt snygg grabb! Hur vet jag då att det var pojkar? Jo, på det röda partiet i "mustaschen". Tänk att jag fick se både Herr Grön Spett och Herr G. Spett på samma dag! Jag som aldrig stött på dem tidigare! Jag är riktigt nöjd med mina observationer under denna korta tid som fågelskådare. Jag ser fram emot nästa upplevelse som garanterat kommer. Det börjar ju vara vår ute!

Med detta önskar Herr G. Spett och jag er alla en fortsatt fin kväll. På återskrivande!

4 kommentarer:

  1. Sån tur du har kamera med dig när ting händer, en riktigt ståtlig röd hårman på din fågel. Jag som inte kan skilja en kråka från en skata hade nog trott det var papegojor.
    Hoppas du snart får stillare dagar på jobbet, vi går ju mot vår :)

    SvaraRadera
  2. Härligt när naturen bjuder på så fina skådespel! Tänk vad glad man blir för allt liv i naturen så här efter en lång vinter. Här brukar den stora hackspetten vara och äta på talgbollarna vi har...

    Det där med att titta på något som psykologiskt fenomen... Mamma har berättat att när hon var i tonåren och ung och busig stannade hon på en bro mitt i stan och ställde sig att titta ner i vattnet. Snart nog var det en stor folksamling som stirrade i vattnet utan att veta på vad... De stod kvar där när mamma smet iväg... ;-)

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Haha... jag som är svamptokig såg en ticka högt uppe i ett träd... gjorde som du - använde kamerans zoom som kikare och det dröjde inte länge innan det stod flera bredvid mig och stirrade... lite kul faktiskt :)
    Så fin blomma du fick... det värmer och gläder lite extra när man får något som man inte förväntat sig...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Nu händer allt mycket snabbt. Var dag har något nytt!

    På väg till brevlådan 75m såg jag råddjur som låg och vilade i solen! margareta

    SvaraRadera