söndag 2 december 2012

1:a advent

Tänk, så fort tiden går. Idag är det 1:a advent. Det var väl inte länge sedan sist? Det är en bra tid vi har framför oss med pyssel, pynt och smaskig mat. Å så vinter förstås...

Om det råder det delade meningar och jag är som bekant inte någon vinterfantast. Det är kylan jag tycker sämst om och när det gäller snö så nöjer jag mig med liite eller inget alls. Nu är det inte jag som bestämmer, så i fredags såg världen ut på detta viset:


Kan väl tycka att det var fint ut över ängen. Även skogsvägen såg mysig ut:


I går gick jag för att hämta lite mer enris och nere i svackan på skogsbägen stod ett rådjur. Jag fortsatte att gå och hon stod kvar och tittade på mig. När jag var sisådär 50-60 meter ifrån kom jag på att jag skulle hämta kameran. Alltså vände jag och när jag gick tillbaka kom damen vandrandes uppför vägen. Då kom hon på att torparkärringen var lite läskig, så innan jag hann ordan med kameran hade hon hoppat iväg. Häftig upplevelse hur som helst!

Även om det var lite kallt, -4 grader, så var det underbart att promenera i skogen. Bara lite lagom med snö. Alldeles utmärkt lagom mängd om ni frågar mig.


Kvällen ägnades åt att pynta lite. Även maken blandade sig i. Jag hade köpt en helt underbar mobil i en second-handbutik men lyckats göra sönder den när jag åkte hem. Alltså tog han sig an den och tillverkade en ny stjärna att hänga figurerna på.


De dansar runt lite av värmen från elementet vilket gör det hela än mer fint. Jag är jätteförtjust i detta pynt! Jag har börjat gilla halmprylar på senare tid, de skapar verkligen julstämning!


Idag har det varit riktigt juligt. Äckligt kalla -7 grader och så har det snöat hela dagen. Bara pudersnö tack och lov, sånt fluff är lätt att ta bort. Nu handlar det inte om några mängder, kanske 7 cm. Alldeles lagom enligt mig. Kråkan vägrar gå ut, hon gillar inte att bli kall om fötterna. Tasse går ut men motvilligt. T-kärringen har inte heller varit ute mer än nödvändigt. Det är ju så mycket mysigare att vara inne och elda!

Något riktigt roligt som har med snön att göra är att Herr och Fru K varit på besök och smaskat på fågelbordet. Jag ska mata dem ordentligt så de sjunger extra vackert till sommaren! För nytillkomna läsare kan jag upplysa om att familjen K är koltrastarna ;-)



Adventskramar från
Lisa

6 kommentarer:

  1. TUR är väl det, att du inte bestämmer över snön! :-))))
    Fantastiskt fint vid din skogsväg. Boa in dig i soffan och ha det bra. Simma lugnt. :-)

    SvaraRadera
  2. Så vacker du har det där i skogen med exakt rätt mängd med snö. Kylan är ju inte så kul däremot. Jag vänjer mig aldrig vid minusgrader - kanske har jag varit en Kråka i mitt förra liv?

    kram

    SvaraRadera
  3. Din tomtemobil ser jättefin ut, mamma har tomtar som dansar i kökslampan, gamla sådana. Inget slår gammalt pynt.
    Snön är fin men kylan, urk, minus 15! det är för kallt cokså för mig..
    Ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  4. jisses en sån händig karl du har som fixade en ny mobil. jag gillar också halmpynt till jul, känns lite rejält trots flugvikten.
    kan bara instämma i dina tankar och tyckanden om vintern... den gör sig nästan bäst på bild, hehehehe...
    och vilken tjusig stjärna du har i fönstret, det där med att strålen nedåt var större var himla snyggt!
    och burr... snart måste jag ut i kylan och fylla på i fågelrestaurangen, skrapa bilen och susa iväg till storstan på vinterisiga vägar.
    aino

    SvaraRadera
  5. då jag börja läsa ditt inlägg så tänkte jag precis sådär på KRÅKAN, hur gör Lisa med kråkan nu då det är minusgrader? Såvida jag vet tål inte höns kyla, då kammen kan få köldskador, men jag kan ha fel!

    margareta

    SvaraRadera
  6. Snö och kyla... inget för mig heller, men det blir ju ljusare förstås och det är skönt :)
    Fin mobil du fyndade... har en gammal dito, som är i behov av reparation- kan jag skicka den till din make kanske?
    Härliga vinterbilder - synd att rågeten inte ville vara med på bild...
    Här snöar det just nu tätt, tätt, det blåser och termometern visar 10 minusgrader - brrr!
    Skönt att kunna sitta inne i stugvärmen och hålla eld i kakelugn och järnspis :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera