torsdag 9 december 2010

Inför julen

Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort förut. Något som jag aldrig trott att jag skulle göra. Jag köpte färdigsydda gardiner! Så ofattbart och vilket nederlag, eller... Jag som Kan själv!

Jag har alltid kunnat själv. Redan som lite plutt kunde jag själv. Jag minns än idag hur besvärligt det kunde vara att sätta på sig fingervantar vid tre-fyra års ålder. Mamma fanns alltid tillhands för att hjälpa till men jag var bestämd redan då: Kan själv! Detta kunde innebära att jag fick pyssla länge innan jag fått varje finger i rätt spår. Lillfingret var värst. Varje gång jag misslyckades uttryckte jag min frustration genom att ljudligt förkunna: Äsch!!! Och så gjorde jag ett nytt försök, för jag var inte bara bestämd, jag var även ihärdig. Sitter välan kvar en del av det också ännu idag... Vid ett tillfälle underhöll jag väntande tågresenärer på stationen i Göteborg (det minns jag inte men har fått det återberättat av en road moder).

Att få in fingrarna rätt kan vara svårt även idag, speciellt om det är bråttom och vantarna är sladdriga. Ni vet så där som de blir när man varit ute i en väderlek innehålande mycket vatten. Tacka vet jag tumvantar! Där kan man inte misslyckas!


Gardinerna ja. Eftersom jag är en sådan där galning som byter i alla fönster till jul (och vår och sommar och...) och vi nu bytt boende, var nya gardiner ett måste. Jag har fixat klart till de andra rummen och i samråd med maken valt ut ett tyg till köket. Nu har det varit mycket omkring mig de senaste veckorna, så någon tygbeställning har inte blivit av. I går var jag på vift i andra ärenden och ramlade över ett par färdigsydda. Jag tänkte en gång och flera och när för- och nackdelarna virvlat klart i min lilla hjärna landande tankarna i : Köp dem människa och ägna fritiden till något annat istället! Jag kan fatta snabba beslut utemellan och gardinerna duger gott. Förmodligen syr jag nya nästa år, men det tar vi då...


Nu måste jag ut i skogen och fixa en till gran att hänga den nya ljusslingan i. Tänk vad man kan vinna i tid om man gör rätt prioritering!

Ps! Att få Lovikkavantar att posera kan vara lika svårt som att fånga möss och kisse på bild!

1 kommentar:

  1. Fina gardiner! Juliga och passar finfint till huset i skogen.
    Själv byter jag ingenting. Samma vita hissgardiner vår, sommar, höst och vinter. Siktar på att priset som tråkigaste fönsterpyntare, och känner i hela kroppen att det blir jag som tar hem det! Och tid sparar jag på köpet...

    Kram!

    SvaraRadera