tisdag 9 augusti 2011

Regnet...

...det bara öser ner, tra lala. Inte just nu, konstigt nog, men vi har fått vår beskärda del. Förra veckan var helt fantastisk med temperaturer mellan 23 och 28. Sol på det dessutom. Natten mellan lördag och söndag bytte väder och fram till i eftermiddag har det kommit ner 33 mm. Vi närmar oss 100-strecket sedan den 28:e juli. Det räcker nu!!!

Eftersom jag ändå är inne på vatten, kan jag berätta om vad jag stötte på i fredags. Inte varje dag man ser en sådan här, eller...


Det är en kogg med namnet Enighet af Elbogen och hon är en kopia av en medeltidskogg. För en skogsbo som gillar segelfartyg, var det en upplyftande överraskning att hitta henne i hamnen. Som vanligt blev jag hänförd av hantverket. Att bygga båtar är en konstform!

 


Vilket hantverk! Kolla in denna dekorationslist också...


Jag blev helt lyrisk! Besättningen var mycket trevliga också. Som grädde på moset var de klädda enligt dåtidens kutym...



Eller ska vi säga avklädda? Varmt var det denna dag vilket även "piraterna" tyckte.


Torparkärringen fick veta mycket om historien bakom originalkoggen av denne synnerligen passande berättare:


En perfekt lunchpromenad med andra ord. Jag hade gärna väntat ett par timmar och gått ombord, men arbetsmoralen satte stopp för det. Synd egentligen, de hade en sabel också och jag hade gärna levt rövare och larvat mig med den = )

Apropå larv, det blev lite för mycket av den varan under lördagen. Hur mycket jag än gillar fjärilar, så föredrar jag att kålfjärilslarverna dinerar någon annanstans än på min krasse!


De här småskitarna rök åt pipsvängen med blad och allt, de stora kusinerna... Tja, inte har jag tagit in dem och försöker föda upp dem i alla fall. Även om de är väldigt fina!

 
Något annat som jag tycker är fint är träd. I går tog jag en sväng i parken och plockade frön från Acacia. De ska in i kylen för stratifiering några månader, sedan får vi se om de tar sig. Ett träd som har fantastiskt vackra fröställningar är Kaukasisk vingnöt.


Självklart ska jag ta frön även från detta träd. Vilka spännande experiment jag har att se fram emot!
Med detta stänger jag butiken för ikväll. Ska försöka att inte vänta så länge på att höra av mig!



3 kommentarer:

  1. Undrar om du inte är en liten Pippi långt ute i skogen. Du hade passat perfekt på hoppetossa ihop med 'kråkan'.
    Dom kållarverna är stiliga, fjärillen också, men det är betryggande att höra att du är lite som oss andra, vill helst inte ha dom på kålen..
    Frö är kul, det börjar bli dags att samla ihop några igen. Iår har jag tänkt sanka gräsfrön, hoppas det fungerar. Dina träd kommer bli flotta :)

    SvaraRadera
  2. En riktig toppendag låter det som:-) Här i Malmö har vi ett fint koggmuseum - det hade du gillat!

    Kålfjärilslarverna är jobbiga - jag plockar bort mängder med blad från mina slingerkrasseplantor. Och sedan har jag illgröna rapsfjärilslarver också. De ser ut som de kom ur en tecknad film och är fina men även jag är hjärtlös så dessa får bli koimat... fiskarna ska ju också leva?

    Regntunga skyar vartän jag ser... tur att man är som ett litet solsken själv, haha ;-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Visst är det läckert med såna där gamla båtar! Jag besökte skeppet Göteborg... så hette den väl, ostindienfararen... när den visade upp sig i storstaden. Jag tycker om att kika på båtar, men håller mig helst på landbacken, för jag blir så otroligt sjösjuk.
    Och larverna skickar jag till himlen!
    heanku

    SvaraRadera