torsdag 4 augusti 2011

Tillbaka i cyberrymden igen

Jag äro tillbaka i cyberrymden igen. Jag har inte blivit bortrövad av utomjordingar eller något annat spännande. Nejdå, mitt frånfälle beror på att jag drabbades av någon elak magbacill i söndags. Det var inte skitkul (haha, fy så dåligt) direkt och innebar några dagars hemmavistelse. Hade ingen lust att engagera mig i något bloggande direkt. 

Vädret har dock varit helt underbart! Kanske inte det bästa med 28 grader i skuggan när man mår dåligt, men hellre sol än regn. Många fjärilar var i omlopp och min syn var det inga fel på, eller? Kunde detta vara det jag trodde?

 
Jo, minsann! En närmare titt bekräftade min tes: en Vanessa atalanta, dvs Amiral!


Det är en av de fjärilar jag haft på önskelistan att få se och där var den. Tyvärr gjorde den bara ett mycket kort stopp så någon riktigt bra bild fick jag inte. Kanske, kanske kommer den tillbaka...

Jag träffade på fler fjärilar dessa dagar, men jag tänker ge dem ett alldeles eget inlägg vid ett senare tillfälle. Apropå ovanliga besök, har jag liksom Suss haft en speciell "gäst".  En Zygaena lonicerae, Bredbrämad bastardsvärmare. Det bör vara en sådan med tanke på att den har fem röda fläckar inte sex som den allmänna har. Även denna sågs bara en gång.


Så till lite växtlighet. I år är det första gången jag har en Solanum, men definitivt inte den sista! Jag har blivit omåttligt förtjust i denna blomma och den passar bra i krukan jag fyndade (om ni minns).


Vilken ljuvlig färg! När jag ändå är på gång kan jag påminna om något från tidigt i våras. Min "döda" Canna. Som ni vet så tog den sig och nu ser den ut på detta vis:


Den har en tämligen oansenlig blomma för att vara en Canna, men färgen är härlig. Bara en stängel än så länge, men den skjuter nya. En riktigt kul överraskning och vilken tur att jag inte slängde den!


Innan jag slutar så kan jag visa en av Peacerosorna. Den har verkligen fått blomfnatt! Tänk att det var en jätteliten planta när jag köpte den i våras. Tyvärr finns det alldeles för mycket ogräs, det fick också fnatt av det stora regnet. Nåväl kära vänner, kan man annat än att älska växter!






 

3 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! Roligt att du också gillar fladdervänner! Jag måste vara lite knäpp men igår satt jag prick stilla i en halvtimma och närstuderade fjärilarna på fjärilsbusken... Jag fick bl a se att de efter några snabelnedstickningar måste putsa sin snabel fri från pollenkorn. Påfågelsögat verkar vara extra noga med detta...

    Fin bastardsvärmare du fångade på bild - de är så vackra. Kul att din canna vaknade till liv och blommar så fint.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Låter inte som att du haft någon trevlig åkomma, själv är jag förkyld men man överlever de oxå :) Vad kul att amiral kom på besök och hoppas du får se den igen. Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Usch, vad bra att du är battre igen.
    Din Canna ser ju jättefin ut, jag gillar gula färger, och jorden ska inte vara bar har jag hört, så ogräs duger väl lika bra som mågot annat.

    Ha en fin mandags start på veckan :)

    SvaraRadera