fredag 9 september 2011

Dramatik vid havet

Ölandsbesök idag. Perfekt väder dessutom! När jag kommer och går och ser detta blir jag tårögd och fullständigt hänryckt. Vad jag älskar havet!


Denna syn lockar till att gå förbi sanddynerna och titta efter vad som finns därbortom. En ännu mäktigare syn! Bödabukten är helt fantastisk, speciellt på hösten när den ligger öde och turistrena försvunnit. Vissa torparkärringar trivs bäst i öppna landskap tomma på människor...


Nu låter det som attt jag är världens enstöring, men det är jag inte. Tycker bara ibland att det är skönt att få lugn och ro efter en hektisk arbetsvecka. Nu skulle ju detta inlägg handla om dramatik och det ska ni få. Jag gick utefter strandkanten och såg den här varelsen:


Men lilla stackars! Maneter ska inte ligga på land, de ska flyta omkring i vattnet! Jag blev tvungen att stå kvar och se vad som skulle hända härnäst. Så kom en våg och jag höll andan...


Skulle den lilla, nåja ganska stora faktiskt, geléklumpen klara sig?





Jaa! Den klarade sig! Jag kunde andas ut. Nöjd och glad vandrade jag vidare men min glädje förbyttes efter en stund i sorg. Alla har inte haft samma tur. Jag försökte att lyfta upp en men det gick inte så bra så jag lät den vara. En sorglig syn var det i alla fall = /


Detta får mig att undra hur jag skulle reagera om jag såg strandade valar. Brrr, vill inte ens tänka tanken klart! Tur det finns annat att titta på, sådant som man blir glad av igen!


Lite mer spänning tycker jag att ni ska ha denna fredagkväll, fast utan tragiskt slut. Det är inte lätt att vara sjöman när vågorna går höga!



Tjoflöjt! Den pippin blev blöt om näbben! Med detta önskar jag er massor av fredagsmys. All havsluft har gjort mig trött så jag ska snart segla mot sängen. Vi hörs i morrn!

4 kommentarer:

  1. Visst är det skööönt att få andas fritt - både för knoppen och kroppen. Man behöver såna där break ibland... oftare än man unnar sig?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Sååå fina bilder!!! Visst behöver man dagar att andas att fritt!! Njut vidare!! Kram!!

    SvaraRadera
  3. Bödabukten har jag bara sett stappfull med turister (mig inkluderad), så fint det ser ut nu. Och Doolittle i farten igen.
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  4. Havet är verkligen vackert och man önskar man hade mer tid att vara där Kram Suss

    SvaraRadera