söndag 20 november 2011

Julmarknad

Vaknade upp till en megagrå söndag med blygsamma 7 grader. Under natten regnade det en hel del, vilket faktiskt behövs. Bara bra om Rhododendronbuskarna får lite extra vatten (så slipper jag bistå med det). Det var en mycket blöt torparkärring som kom hem efter en sväng ut i skogen i jakt på mer material till kransar. Nu har enen på bron fått sällskap av en till på andra sidan. Vi får se om jag orkar göra en krans ikväll också...

Förutom skogspyssel har jag börjat snickra ihop en dörr till Kråkans boning. Hittills har jag haft en pressenning för öppningen. Varken tiden eller orken har räckt till för att fixa dörren. Den är halvfärdig nu i alla fall. Att den inte blev klar idag beror på att t-kärringen skulle åka på julmarknad. Lusten avtog lite när jag lämnade skogen. Det var riktigt dimmigt och regningt närmare kusten.


Nu är just denna bild från utflykten till Linköping, men det såg ut så här. Nåväl, platsen för dagens äventyr var vacker oavsett väderlek. Låt mig presentera Fredriksbergs Herrgård:



Nu fanns det inte så mycket spännade, vilket var bra för penningpungen ;-) Jag har blivit lite bortskämd med de stora slottsmässorna jag ibland besöker, men håll med om att miljön är mysig!


Jag hittade något som fick mig att skina upp, nämligen ett favoritte som inte finns överallt. Det heter Kura skymning och innehåller massor av smask. Enligt tillverkaren är vi ett gäng "fans" vad gäller detta te. Han berättade vidare att egentligen var detta en misslyckad blandning, men det visade sig bli en succé.

Jag strosade vidare i regnet och hittade några personer som bakade tunnbröd. Det har jag provat och det är jättekul! Brödet är kalasgott också så jag handlade lite.


Det var tur att platsens mysfaktor var hög, för någon egentlig julstämning infann sig inte. Jag har inga problem med bristen på snö, tvärtom har jag börjar föredra barmark (nåja, kanske några flingor på julafton då).


En liten ljuslykta fick följa med hem också, jag har en vurm för snögubbar och denna kunde jag inte låta bli = )


En kort utflykt blev det och lustigt nog är vädret bättre här i skogen. Nu ska jag kolla Harry Potter innan det är dags för sovning. Jag hittade den sista filmen i brevlådan häromdagen, men jag tänker se om del 1 av Dödsrelikerna innan jag gottar ner mig i del 2. Min första plan var att ta en HP-vecka, men jag såg de andra ganska nyligt...

Ha en mysig fortsättning på söndagen och en bra måndag. På återskrivande!



2 kommentarer:

  1. Visst är Julmarknader riktigt mysiga att gå på.
    Helst när det är fina miljöer där den är.

    Här blir det i en gammal bruksmiljö så det känns riktigt bra att ha den att se framemot i helgen.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hembakat tunnbröd såg verkligen gott ut. Det är inte så ofta man får handlat bröd bakat i en gammal ugn längre. Ska vara enig i att mysfaktorn ser stor ut, men inte kommer jag i julstämning.. Du har ju redan börjat pynta och nu en snöman. Men du, snöflingorna måste bli lite flera än puder ska du få laga en hemma på gården. Jag vill ha snö till jul, men det håller med ca 40 cm, då är jag nöjd. Borde kanske börja tänka lite på adventskalendrar idag, dom har blivit 19+21 grabbarna, men påsar ska det vara..
    Ha det fint :)

    SvaraRadera