måndag 6 februari 2012

KYLA!!!

Detta blir bara en kortis, hjärnan har liksom frusit ihop. I går kväll var det -20 och även om månljuset var vackert, gillar jag inte kyla. Att ha en älskad kompis i ett isolerat uterum sådana gånger gör mig inte mer vänligt inställd till Kung Bore. Vid halv tre i natt gick torparkärringen liksom Viktor Rydbergs Tomte ut och kollade så värmefläkten gick. Då var det -24 ute...


Allt var i ordning, så jag gick i säng igen. När jag vakande var det -26... MYCKET lätt att hålla sig för skratt! Ut till Kråkis som mådde utmärkt. Värre blev det för t-kärringen som fick astma av den kalla luften och väldiga problem med ansiktet. Jag tål inte kyla längre, inte mår huden bättre av cortisonsalvan heller = ( Jag blev så miserabel att jag vägrade gå ut igen! Mailade chefen och upplyste om att jag "strejkade" och skulle jobba hemma till kylan släppt lite. Vid lunch var det bara 8 minus så då åkte jag...

För att vara liiite positivt inställd till snön, kan jag visa en tjusig dekoration. Räcket är draperat av tungt, vitt sammetstyg!


I kväll är det skit igen. Just nu har vi -19 och det är nästan fullmåne. Kan se fram emot ännu en äckelkall natt/morgon. Värst av allt är att elbolaget ska göra underhållsarbete i morgon igen. Under  de två föregående veckorna har jag haft strömavbrott flera gånger, men då var det inte så kallt. Det blir ju jättekul med avbrott mellan 9 och 14 i denna kyla! För att skydda Kråkan, har jag varit ute nu och skottat upp massor av snö mot väggarna till hennes bo. Passade på att skotta upp mer mot huset också. Det är väl fördelen med snön, den isolerar bra. Jag ska vara hemma och elda under förmiddagen. Tror inte att vattnet fryser, men jag föredrar att ha koll. Då kan jag dessutom titta till Kråkis... Himla smart att bryta elen när det är så kallt! Varje gång det ligger ett brev från elbolaget i lådan får jag spunk. Undrar om jag är den första som utvecklat fobi mot E-bolaget...

4 kommentarer:

  1. Jag är så glad att Kråkis mår bra men det är då det enda positiva... snorkallt och snöbläh är INTE roligt alls och sedan problem med luftvägar och hud på det. Jag lider ju själv av köldallergi och det är inte heller speciellt roligt...Det är nästan lite synd om oss :-) jag hänger på din vinterstrejk - MERA VÅR ÅT FOLKET!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dom kan da inte ta strömmen nu! Vad tänker dom med. Kråkan får flytta in hos dig tror jag, ligga under täcket framför tv,n.. Tycker uppriktigt synd om er.

    SvaraRadera
  3. Fy bubblan så kallt! förstår att du gärna stannar inne.
    konstigt att de kan ta strömmen nu när det är kallt ute, vad tänker dom med ??
    kram från en som bara(!) har 10 minus

    SvaraRadera
  4. Hoppas du inte helt har frysit inne, det är faktiskt lite väl kallt och det håller i sig. Vi har det lite varmare igen, bara fnuttiga -10 grader på dagen.. Tusensköna sätter frö, ska se om jag inte kan samla några åt dig i sommar. Den vita är väl vanligast men jag tycker bäst om den röda. Min mammas 'bästis' är från skåne, hon har ett härligt namn på dom men just nu kommer det inte upp i minnet, synd, för du hade helt säkert gillat det.
    Ha en fin fredagskväll med massa mys :)

    SvaraRadera