fredag 11 maj 2012

En torparkärrings veklagan

Jag har inte blåst bort, men nästan hihi. Vi börjar med anknytning till rubriken. De nästföljande raderna kan ni själva fylla med alla de fula svordomar ni kan...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *   * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *  * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Så därja. Det är nämligen så att igår vid lunch fick jag veta att de ringt från makens gamla jobb i norr och ville att han skulle komma. Han åker alltså på måndag så snart är t-kärringen ensam och allena i skogen igen. SKIIIIT! Jag vill inte! Nu blir det en sån där knäpp sommar igen. Vi försöker leva som vanligt dessa sista dagar innan han åker och visst har vi kul men jag har en klump i magen och nära till gråten titt som tätt... Tog ledigt idag såklart, vilket medförde att min kollega fick mer jobb. Han fick nämligen ta över min "adept" som jag handleder. Jag lär få igen när kollegan åker på semester i juni, då får jag väl hans båda fniss.


Vad gjorde vi då denna dag? Vädret kan ingen klaga på, 21 grader och ljum vind! Samma igår. Faktiskt har sommaren kommit för jag hörde göken i går morse! F´låt, nu seglade jag iväg som vanligt. Jo, vi åkte till Staden och shoppade lite. Maken först. Han fick vinterkängor i julklapp, men p.g.a benbrottet han hade före jul så passade skorna inte. Alltså blev det att lämna tillbaka och få ett tillgodokvitto. Det räckte till två par dojjor (han fick lägga till lite).


Som ni ser så har jag fått med mig honom ner i Rieker-träsket också, he he. När vi ändå är innte på skor, så kan jag visa mitt senaste inköp. Jag skulle ha ett par bra promenadskor, men...


...förälskade mig i dessa! Supersköna men inte vad jag hade tänkt. Jag höll mig idag och köpte inte skor. Det finns annat man kan slänga pengar på. Blommor t.ex = D Jag slog till med en Ingrid Bergmanros och maken förärade mig en rabarber.


När vi kom hem väntade en glad överraskning. Jag beställde växter från Horto Green förra helgen och idag låg paketet på farstubron. Tjohoo!


Clematis "Pilu", jordgubbsplantor (ej på bilden), jättedaggkåpa, vitlysing, axmalva, strandveronica, pärlbräken, miscantus, solhatt "Hot papaya", blodnäva "Elke", silvernäva, spansknäva, blå höstvädd, daglilja "Crimson pirate". Det blev alltså att plantera ikväll.

Jag har också införskaffat skydd mot smaskande påfåglar. Bärnät och täckduk. Hon provsmakar gärna vilket inte ger henne pluspoäng. Knasfröken har börjat äta fågelfrön också och det ser heltokigt ut när hon och gulsparven äter tillsammans. Kråkzilla vs gulsparv, hihi.


För övrigt har denna vecka bjudit på skyar av vitt. Bakom uthuset är det julpyntat!


Underbart är kort, häggmispeln blommar bara några dagar. Mina älskade slånbärsbuskar håller ut lite längre. Annars gottar jag mig åt tulpanerna. Alltid lika kul när de börjar blomma för jag minns inte vad jag petade ner. Gilla överraskningar!



Det finns även spekuklanter på en av fågelholkarna. Jag hoppas att flugsnapparna flyttar in!


Oj, vilka hopp mellan ämnen det blev! Så går det när jag inte skriver på flera dagar. På något vis ska jag få in söndagsutflykten förra helgen också, men inte i kväll. Jag lär väl få tid att blogga f.o.m nästa vecka...

Puss & kram på er, vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Då är det bra att ha någon katt, någon Kråka och några blommor att trösta sig med.

    Så många trevliga växter du har att stoppa ner i jorden. Den där Hot Papaya är så läcker. Gillar din tulpanbukett på rot - man blir glad när man ser dem.

    Så - flyg inte bort idag - du får väl jorda dig lite :-D. Själv ska jag stå och sälja på loppis, inomhus tack och lov, annars hade väl grunkorna blåst iväg.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, de e inge kul alls å va ensam. men östergök är tröstergök, har du nån katt, kanske.

    Du har att stå i. Så dagarna går fort fort.Slånbärsbuskarna är vita och fluffiga som maränger

    margareta

    SvaraRadera
  3. Så himla tråkigt att han måste åka :( hoppas att ni snart kan finna en bättre lösning för så här kan ni inte ha det Kram Suss

    SvaraRadera