torsdag 17 maj 2012

Tulpaner, tulpaner och lite annat

Det var länge sedan jag skrev att jag skulle visa tulpaner. Mycket snack och liten verkstad ibland. Det kommer ju så mycket emellan! Nåväl, nu ska jag göra det.

Jag fixade en kombo i höstas av stora gul/orange tulpaner och allium. Tulpanerna blommar för fullt, dock ej de andra. Jag har aldrig sett så gigantiska blommor!


En verkligt fantastisk tulpan! Undrar var jag har gömt namnet på den... Förmodligen på något säkert ställe ;-) Den är oberäknelig i färgen också, vilket sätter extra krydda!



En annan raring kommer jag ihåg namnet på, tror jag, Eskimo. Den har jag följt några dagar vilket resulterar i mitt första försök att göra ett bildcollage. Inte fullt så lätt som vännen A hävdar, fast ingenting är ju lätt när man är nybörjare. Det var skoj, så jag ska prova mer!


Hade varit betydligt snyggare om bakgrunden bestått av blad. Jag ska gå ut och ta några bladfoton som kan vara bra att ha.

Så, nu har jag övat lite mer. Här kommer mina tulipaner i sammanfattning. Nästan i alla fall, de gula har fått en tillbakahållen roll. Tänk vad kul man kan ha om man trycker på knappar och leker!


Nu skäms jag över det första försöket... Om ni väntar en stund så gör jag om det!


Damen har rätt! Nu gick det väldans snabbt! Det här är definitivt något för mig som gärna lägger upp bilder. Istället för att visa ett helt gäng var och en för sig kan jag plocka ihop dem. Sparar plats och ser kul ut. Alltså fortsätter vi med tulpaner som finns i staden. Jag är så sugen på att göra en stor tulpanrabatt. Maken vill absolut det (han vill alltid ha massor av allt, lätt för honom att säga. Vem är det som gräver).


Nu får det räcka med collage = ) Rubriken säger också lite annat. Vad ska jag då hitta på? Jo, varför inte en fågel, hihi. I söndags låg jag i solsängen och påsade och då kom en liten raring och sjöng för mig.


En helt ny bekantskap för mig, men vad det är för sort vet jag inte. Den passar liksom inte in någonstans. En sångare är det, så mycket är säkert...


Det borde vara en lövsångare, men verkar mer som en trädgårdssångare. problem, problem. Sedan jag började fotografera pippisar har jag markerat i fågelboken vilka jag sett, men vad gör jag nu? Hur som helst är detta en otroligt trevlig fågel. Jag har varit i skogen två kvällar och varje gång kommer den och sätter sig nära och sjunger. I går kväll när jag satt ute kom den och satte sig på trappräcket! Många människor har en favoritfågel och detta börjar bli min!


Tror jag lämnar er där. Jag kan inte bara sitta inne och påsa denna Kristi Himmelfärdsdag. Det finns saker att göra ute, sådant som har med gårdagen att göra. Vad det handlar om berättar jag senare...


Kramisar från en fortfarande långledig Torparkärring

3 kommentarer:

  1. Hörre du Lisa, va kul med tulpancollage! De där måste man ju prova på! Men de var underbara blommor. DU HAR I VARJEFALL INGA RÅDDJUR! när dej.

    Gransångare, trädgårdsångare, ärtsångare, lövsångare, rörsångare. några förslag!

    margareta och önskar en skön helg

    SvaraRadera
  2. Vilken gigantisk och vacker tulpan :) och fina collagen :) vad många olika sorter och färger det finns. Vilken söt liten pippi, när du nu skrev om den slog det mej att du är ju som snövit :) hon hade ju massa djur omkring sig men vart har du gömt dvärgarna? Din prins vet vi ju var han är, för det har ju den onda drottningen tagit hand om :) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Sa jag väl, att det var lätt som en plätt. Och ganska kul! Sitt och plippa och ploppa en stund till ska du se att du hittar mer roligheter! Jag klickade upp dina collage och de senare var snygga som bara den.

    Men den första gigamegastora tulpanen är ju för härlig - woweffekt. Undrar om den är dopad?

    Kram

    SvaraRadera