fredag 19 november 2010

Förberedelser

Idag är det en riktigt mörk, regnig och blåsig dag. Plusgrader men kallt ändå. Vännerna i norr berättar om snö och många minusgrader, jag kontrar med plusgrader...

Det sägs ju att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Det ligger en hel i det. Jag slutade tidigare idag. Åkte hem, bytte utstryrsel och traskade ut i skogen. Det både regnade och blåste, men kändes så friskt! Jag riktigt njöt trots kylan. Vad fick mig att göra en sådan utflykt i en väderlek som inte var den mest inbjudande? Jo, den underbara tanken på att julen närmar sig. I detta hus är vi tokiga i julen med allt vad det innebär. Det bästa är nog allt pyntande. Jag har många gånger frågat mig varför vi inte pyntar på detta vis under andra perioder av året? Man skulle kunna ha en massa "i-väntan-på-sommaren-pynt", som plockades fram runt påsk t ex. Jag ska fortsätta att fundera på detta.


Jag är verkligen mycket duktig på att komma på sidospår, det skulle ju handla om dagens göranden och låtanden. Syftet med promenaden var att börja hämta granris att dekorera med. Förutom girlanger runt bron, ska vi ha granris och ljusslinga runt trädäcket. Bor man i den mörke skog, känns det helt rätt med mycket myslysen utomhus. Jag tänker börja pyssla i morgon, men om jag kan hålla mig tänder jag inte ljusen förrän nästa helg. Kommer jag förmodligen aldrig att klara...

Nu sitter jag bara här och njuter av värmen från kakelugnen och planerar hur trädgården ska julpyntas. Jag tror vi ska ha ett par, kanske tre mindre granar mellan torpet och uthuset. Det skulle bli fint och lysa upp trädgården. Sedan var det ju det där med granrisbock, helst en snögubbe men då krävs snö och det vill jag inte ha. Skulle kunna gå att tillverka en snögubbe av något annat material. Varför ska man ha en bock av granris förresten? Det har ju alla. Jag skulle kunna göra en granris...

1 kommentar:

  1. Vilken fin höstvinterbild du lagt ut som frontbild! Håller med att det känns frisk när det viner runt knuten. Mycket skönare än högsommarvärme, om du frågar mig. Men det är knappt jag törs yppa den typen av information i dessa rusktider...

    Ha en skön helg Lisa!

    Kram förstås : )

    SvaraRadera