söndag 17 april 2011

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

Så sjunger Thomas Ledin i en sång som handlar om en resa. Man behöver inte ha semester för att den refrängen ska stämma in. Vi har haft en fantastisk dag! Våren hoppades över och det blev sommar på en gång. Naturen skvallrar dock om att det fortfarande är vår.


Nu tror ni att torparkärringen arbetat i trädgården hela dagen. Fel fel fel!!! Det var nämligen så att jag vaknade okristligt tidigt och behövde gå till hemlighuset. Jag hade legat konstigt så den vänstra foten hade domnat bort. Jag skakade liv i den (trodde jag) och ställde mig upp på höger ben. När jag skulle sätta ner vänster fot stöp jag som en fura. Foten  hade absolut inte vaknat. Det gjorde jag, på ett smärtsamt sätt. Jag haltade iväg dit jag skulle och sov sedan vidare några timmar. Jag hade tur i allt elände, för foten är inte blå men fotknölen är väldans svullen. Där har ni anledningen till att trädgårdarbetet uteblev. Att ligga i en solstol är i och för sig inte smärtsamt, men jag hade ju såna planer!

I kväll haltade jag mig runt i trädgården och upptäckte att det hänt massor de senaste dagarna. Schersminen har börjat få blad!


Fänrikshjärtat har på bara några dagar vuxit enormt. I början av veckan fanns plantorna inte alls.


I höstas köpte jag två japanska dvärglönnar för 5 kronor styck. Japp, ni läste rätt. Hösten är bästa tiden att köpa växter för då måste handlarna bli av med dem. För det priset gör det inget om de inte klarar sig. Döm om min förvåning när jag hälsade på den ena nyss.


Den lever! Den andra har lämnat oss dock. Jag köpte en klätterhortensia för 10 kronor och även den lever och frodas. Den är inte planterad än (har klarat vintern i en liten kruka!) och jag vet faktiskt inte var den ska vara ännu. Torparkärringen i ett nötskal; kan inte låta bli att köpa billiga växter, utan att ha någon egentlig plan.

Ett av de bästa vår/sommartecknen av alla såg jag redan igår. Sädesärlorna har anlänt!


Med denna glada pippi önskar jag er en trevlig kväll och en bra kommande vecka. Lev och må!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar