fredag 30 december 2011

Det nya projektet

Ännu en varm dag (nåja, hyfsat varmt iaf +4 grader). Eftersom vi närmar oss ett nytt år passade Kråkan på att ta ett bad. Det går väl an när rabatten är tom, men ni minns ju vilken förödelse hon ställde till med i somras. Hon trivdes mycket bra och kolla in all jord som ligger under vingen!


Huvudsaken är att hon inte grävde upp tulpanlökarna som finns till vänster. Till våren ska det fyllas på jord och sedan blir det att täcka härligheten om jag vill ha rabatten ifred. Apropå Kråkis, det finns läsare som inte hängt med så länge och som funderar på hur damen hamnade hos mig. Alltså lägger jag upp länken till det inlägget igen. Här är den! Självklart är påfåglar inte vilda i detta land, de som finns är alla köpta. Jag vill ju ha en kompis till K så jag ska börja leta...

Även torparkärringen har varit ute idag. Det var läge för att fortsätta med det nya projektet. När jag gick för att hämta sten tittade jag lite extra noga. Ser ni vad jag såg?


Det gör ni säkert! Stenar som är perfekta till att använda som plattor. Bra-att-ha-saker alltså = ) Min nya plantering blir mot dammen, så nästa år kommer den att få lite uppmärksamhet. Jag har bara kommit en liten bit, men Rom byggdes inte på en dag. Jag ska även bygga upp en del av den så jag får lite höjd.


Den stora rabatten till höger ska "byggas ihop" lite mer med det som händer på vänster sida. Mellan dynamitlådan med rönnsumaken och den stora rabatten finns en liten gång ner till dammen. Det känns väldans spännande det här! Härligt att jobba med detta nu under vintern, då blir det lättare att fantisera ihop en växtlista = )

Nu lämnar jag er och går till köket. Jag har en experimentmiddag på gång. Spaghetti med frästa skaldjur, bl.a grönmusslor i skal. Man kan välan äta gott även om det inte är en helgdag!

3 kommentarer:

  1. Håller tummarna på att du ska finna en bra vän till kråkan.
    Man ska ta tid på sig att görra projekt i trädgården tycker jag de är som ett evighetsjobb som är under utveckling hela tiden :) ibland kan man ändra riktning eller bara stanna upp och njuta Kram suss

    SvaraRadera
  2. Där på din berghäll kommer det att bli sååå vackert. Alltså det är fint redan men som du beskriver dina planer... me like!

    gott nytt år och kramar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Härligt med framförhållning och ideer.
    Jag gör som du,jag har tankar och ideer och reviderar dem allt eftersom. Till slut så har jag en ide som jag genomför när säsongen i trädgården börjar.

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.

    Gunilla

    SvaraRadera