måndag 30 april 2012

Firande

Ni som var med förra året kanske minns att Valborgsmässoafton är vår bröllopsdag. I år är det den sjunde. Tänk vad tiden går fort när man har roligt! Eftersom vi nyligen var i huvudstaden och förlustade oss, är det inget vidlyftigt firande idag. Vi har suttit ute och gottat oss i solen vilket resulterat i något rödlätta nunor = )

Kråkis var glad över sällskap. Så fort hon var ensam ute hoppade hon upp på sina ställen och tittade in. Förutom köksfönster och vardagsrumsfönster så går det ju att kolla genom altandörren.


Ja, gode värld. Livet i skogen bjuder på det mest oväntade. Vi åkte till affären en sväng och då spanade jag efter en annan stor pippi. Som den hyperuppmärksamma torparkärring jag är så noterade jag denna filur i farten.


 Maken som körde fattade först ingenting och t-kärringen slängde sig ur bilen (han stannade först, he he). Herr Häger satt i gräset och jag blev så glad! Detta är ett vårtecken om något!


Jag fick se något annat också denna dag, nämligen en fiskgjuse som seglade förbi över huset. Tyvärr var den så långt bort så några bra bilder blev det inte.

Nu finns det kanske någon som tänker:

 Men Herreguud, vilken knasboll den däringa t-kärringen är. Finns det verkligen inget bättre att göra på sin bröllopsdag? Spana efter flygfän!

Tja, bor man i skogen så finns det mycket att göra. Jaga små musbarn t.ex. När jag skulle kasta skräp, hoppade ett litet musbarn ut ur skåpet. Muslusen sprang in i rummet bredvid köket och gömde sig. Vi har "rundgång" här så jag gick andra vägen och stängde sovrumsdörren. Det skulle inte vara helt bekvämt med en lillmus i sängen ;-)

Lillskiten gömde sig bakom vedlådan och nu uppstod problem. Hur i Herrans namn skulle jag få tag på den?



Så otroligt gullig! Jag pratade med lillmusen hela tiden och som ni ser så hämtade jag kameran. Ovanligt va´, he he. Jag tog en plastlåda och la en bit jordgubbe i den. Visst, musbarnet gick in i lådan...


...och hämtade jordgubben. Sedan satte den sig lugnt ner och smaskade. Jäklar! Jag måste ju få tag på den! Maken tyckte att jag skulle hämta in Tasse, men ni vet ju hur jag är. Samma make ropade plötsligt att det luktade ut ugnen. Jäklar igen! Jordgubbspajen! Lika snabbt som en mus kilade jag in i köket och räddade pajen. Den var helt perfekt. Så tillbaka till musjakten, nu försedd med en glasburk. Musen gick in i den och ut lika fort. Jag lockade och pockade och plötsligt gick skitungen in i den lilla plastbägaren man använder för att fylla vatten i strykjärnet. Blixtsnabbt tog jag bägaren och hällde över muslusen i glasburken!



Gissa om torparkärringens hjärta blev varmt av att titta på denna lilla sötnos! Maken hotade med krigsföring (som vanligt men det blir aldrig något, hihi) och jag tog en sista bild innan jag bar ut den. Gullegull!


Nu är magen full med jordgubbspaj och lugnet är återställt. För att återgå till vår bröllopsdag, så vill jag visa orkideén jag valde ut. Den passar mig utmärkt. Jag gillar ju skräckisar med monster och kolla in huggtänderna!


Inte bara det. Ser ni rymdvarelsen ovanför? Ni som sett Independence Day fattar vad jag menar...


Huuu! Jag tänker då definitivt inte stoppa in fingret där! Neej, nu blev det så läskigt så jag tror vi avrundar. Vad passar bättre än att avsluta med brudbuketten. Jag hoppas att ni haft en lika händelserik och mysig dag som jag haft. På återhörande!



               Kramar
                                              Lisa

4 kommentarer:

  1. Grattis på bröllopsdagen; Men herregud en sån kul liten bröllopsgäst, de var väl en skojig sak en sån här dag!
    Men Hägern var 5*! De e ju de som e kul med landet; det är hela tiden överraskningar.
    margareta

    SvaraRadera
  2. orkidéen var verkligen en skräcklig en... nä, jag stoppar heller inte in fingret i gapet på den.
    och musen hade jag slatt ihjäl, utan pardon, för finns det nåt jag avskyr så är det möss och råttor. Vi har fällor. gift och en musfångande hund, ingen pardon här inte... hihihi, vi låter lite mordiska märker jag.
    annars får en gratulera på bröllopsdagen! Man kan väl säga att ni firade i förväg med lyxliv i huvudstaden...
    nästa januari blir det vi som firar rejält... 20 år.
    nu ut i solen.
    aino

    SvaraRadera
  3. Så söt hon är Kråkan :) så hon är en fönster tittare :) då har hon väl säkert skrämt dej några gånger antar jag Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Sol, kråkan, Petterson Berger och bröllopsdag, kan det bli bättre? Grattis :)

    SvaraRadera