fredag 13 maj 2011

Araneae

Hade tänkt göra ett trädgårdsinlägg, men något annat känns viktigare att berätta för er. som rubriken antyder handlar det om spindlar, så ni som inte klarar det...

Vi börjadei fjol att använda det lilla skjulet som finns i anslutning till trädäcket som uterum. Det behövs lite fix för att det ska kännas OK och maken ägnade sig åt målning igår. Jag planterade rosor (nu kom det lite trädgård iaf) och plötsligt ropade han på mig. Det finns en lucka i golvet och under är vattentanken. På undersidan av luckan fanns den här...


Nu tänker ni: Och vad är det för speciellt med den där då? Det ska jag berätta. Detta var en GIGANT, på riktigt! Om ni minns ett tidigare inlägg om spindeln ovanför duschkabinen som jag tyckte var stor... Glöm det! Den var liten i jämförelse. Denna spindel var i verkligeheten större än på bilden! Abdomen (bakkroppen) var ca 1,8-2 cm lång och ca 1,2 cm bred. Klotformad som ni ser, så nu kanske ni förstår dimensionen på denna varelse. Frambenen var låånga.


Maken som gränsar till fobiker, sa att han var nära att kräkas när han såg den. Fullt förståeligt! Något så in i h-vittis stort och läskigt i spindelväg har jag aldrig sett i detta land! Om det varit jag som öppnat luckan, hade jag vrålat högt och skräckslaget, släppt luckan och aldrig satt min fot i detta rum något mer! Nåja, jag hade nog ringt Ghost Busters för att be om hjälp med att avlägsna detta monster.


Detta var helt klart en hona, för det fanns ett par mindre varianter på väggen nere i "hålet". De var normalstort GIGANTISKA. Vad detta är för sort har jag inte lyckats utröna, trots ett idogt sökande i cyberrymden. Om någon av er vet, så vänligen upplys mig. Det känns inte bra att inhysa superstora spindelmonster utan att känna till deras ursprung. Nej, nu måste jag byta fokus, för det är alltför läskigt det här. Om någon undrar vad som hände med henne så kan jag meddela att det trots allt inte började regna idag...

2 kommentarer:

  1. Men tänk så stor som hon var måste hon ha varit en mycket gammal spindel. Flera år säkert. Det är ganska respektabelt i spindelvärlden tycker jag, med alla farligheter runt omkring..

    SvaraRadera
  2. Läbbigt med så stora, men spindlar går bra, värre med ormar.. Det är i varje fall inte en tarrantella..

    SvaraRadera