söndag 22 maj 2011

Lite av varje

Helgens väder har varit precis så bra som vädergubbarna utlovade. Över 20 grader och strålande sol. Det har blåst ordentligt, men det är bara bra, mindre flygfän i farten.

Idag fortsatte jag att röja i den blivande köksträdgården. Det finns flera plantor av akleja och de har jag såklart låtit stå kvar. Jag misstänker att denna del av trädgården en gång haft rabatter. När jag avlägsnade nässlor och diverse annat dök det upp en liten spirea. Vilken härlig överraskning!


Som vanligt när jag studerar bilderna närmare hittar jag någon liten varelse. Denna måste vara pytteliten, för blommorna är så små. Ser ni den?


Apropå småttingar. Jag hade en liftare på mina glasögon idag. En sådan där liiten spindel som jag anser hör till kategorin söt!


När jag förstorade upp en bild blev den plötsligt lite mer läskig. Kolla in benen på den! Nåväl, den är fortfarande jätteliten och faktiskt gullig. Den bar jag ut, tyckte inte den hade i mina ögon att göra.


När jag åkte och handlade fick jag för mig att åka och kolla om cirkusen som kommit till byn hade några spännande djur jag kunde fota. Så var inte fallet, men jag körde förbi den längsta syrenhäck jag sett. Jag mätade och den är 90 meter! Fatta vad gott det doftar på den gatan!


Efter allt arbete och middag var jag totalt slut. Att gå omkring med trimmer i solgasset iförd gummistövlar och tjocka byxor sliter på gammkroppen! Skulle skriva lite i Mias blogg (kolla hennes helhäftiga stenparti) men orkade knappt trycka på tangenterna. Jag kände mig ungefär som Tasse men avhöll mig från att göra samma sak.


Satte mig i solen en stund och bara påsade, lite inspirerad av kisse var jag, men då kom en liten bålgeting och satte sig i stolen bredvid. Trots mitt tidigare inlägg finns det gränser för hur nära jag vill umgås med dem. Istället tog jag och sådde de sista blomfröna. Inte på friland, utan i krukor. Jag vågar inte riktigt lita på att det är sommar. Farbror Frost (inte min favoritdeckare utan den andra) kan hälsa på ännu. Jag var tvungen att titta närmare på en av hängpelargonerna jag köpt och OJ så ullig och gullig den knoppen är!


Som en hästmule eller nå´t. Jag får lust att gosa med den. Som avslutning vill jag visa vilka fantastiska blad det är på mina begonior. Jag köpte tre knölar på mässan i Älvsjö, men hade glömt bort hur bladen skulle se ut. Blommorna blir röda och vita...


Nu gott folk, blir det inget mer ikväll. Ska fixa i ordning inför morgondagen och sedan se "Brottet och straffet". Har en stark misstanke om att jag kommer att somna innan deckaren är slut, men det finns ju SVT Play!

2 kommentarer:

  1. jag brukar också låta alla plantor stå kvar av aklejorna, dom är så söta och det gör inget att dom stickor upp lite här och där tycker jag.
    Kul att hitta sånt man inte visste fanns också när man röjer.
    Vår Zlatan(en kopia av tasse) är nästan aldrig hemma han bara driver runt så jag jagar efter en ny kattunge som vill vara hemma och gosa med oss...
    kram mia

    SvaraRadera
  2. Spindlar är väl kanske inte de värsta kryp men på glasögonen.. Fina nykommare, läckra blad på Begonia, den har jag inte haft många av genom tiderna. Den ruttnar hos mig. Frost på Tv är supert, i trädgården är pyton..

    SvaraRadera