onsdag 18 maj 2011

Idag

Tänk att en alldeles vanlig onsdag faktiskt innehåller en mängd olika intryck. Somliga små, andra något mindre små...

Passade på att gå ut en sväng på lunchen. Jag styrde stegen mot närmsta park där jag visste att det fanns en magnolia som var på gång. Nu hade den slagit ut så det var bara att njuta!


Förutom vackra blommor, fanns där en and som såg ut att trivas i solen. Jag ska berätta hennes story vid ett senare tillfälle.


Resten av arbetsdagen innehöll inte några stora utsvävningar och det fina vädret fick mig att flexa ut lite tidigare. Jag åkte mot affären för att handla soyghurt, men det finns annat efter vägen som lockar. Det är svårt att köra förbi blomsteraffärer under denna årstid. Denna extra utflykt resulterade i två astilbe som reades ut. De har snart blommat ut och hade således ett bra pris. Vad gär väl det att blommorna försvinner, bladverket är fint och det kommer en sommar nästa år också. En liten extra rosenstav fick också hänga med...


Så styrde jag kosan mot affären och ni minns ju vad jag skulle köpa. Nu var det så, att de sålde tre soyghurt för 30 kronor. Det är nästan gratis! Normalt kostar de mellan 21 och 28 kronor beroende på vilken affär man handlar i. Anledningen var att de hade kvar för mycket efter en kampanj. Jag hamstrade 6 paket, sista datum är 12 juni. En nöjd och glad torparkärring kunde så äntligen åka hem, förvissad om att frukosten var räddad i flera veckor framåt!

I brevlådan låg det. Fönsterkuvertet från Landstinget. Det var ett sådant där brev som man får ökad puls av. Kvinnor i allmänhet (och de över 40 i synnerhet) förstår nog vad som var på gång. Jag pratar om resultatet av mammografi. Smått nervös öppnade jag och läste:


Puh... Torparkärringen drog en lättnadens suck. Just det här kan karlar aldrig förstå. Vår oro, absolut, men själva undersökningen. Finns det någon som tycker det är trevligt att bli klämd på av främmande människor? Att få sina bröst fastnaglade i en rymdmaskin? De som jobbar med det måste vara totalt humorbefriade, för hur knäppt ser det inte ut när ett bröst plattas ihop. Herreguud, så fult! En platt, liten skinnpåse! Första gången jag gjorde detta, var jag nära att börja fnissa när jag sneglade nedåt.

Förutom allt detta, så gör det ju dessutom ont! De nya maskinerna är bättre, men om man som jag inte är så välgödd skaver det illa ont på revbenen. Nåväl, vi ska vara tacksamma för att vi har denna förmån; att genomgå en kontroll med jämna mellanrum. Fast visst hade det varit trevligare om det varit George Clooney eller Johnny Depp som jobbade som röntgensköterskor... Ellernär jag tänker efter; kanske inte...


Upprymd som jag var efter detta besked, bestämde jag mig för att vara lite duktig. Det kändes i gammkroppen efter gårdagens härjningar, så röjandet i den blivande köksträdgården fick vara. Istället började jag måla pallkragarna som jag ska odla i. Tyvärr blev jag väldigt omsvärmad, inte av Clooney eller Depp utan av myggen, så jag gav upp. Inte för att de gillar mig, jag fick inte ett enda bett, men jag blir tokig när de är många. Väderrapporten lovar fint väder flera dagar framåt så jag ska nog hinna både måla och röja innan veckan är slut. Kanske så något också...


De ser ljusare ut på bilden än i verkligheten, så det blir nog bra. Jag har en blå förebild, men i hennes liga kommer jag inte att spela. Detta blir odlande i liten skala, åtminstone till en början...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar