fredag 27 januari 2012

Äntligen fredag!

Jag har väntat på denna dag sedan i tisdags. Det har med andra ord varit en tung vecka... Inte bara arbetsmässigt, snön har väl inte direkt lyft mitt stämningsläge. Visst blev det ljusare, men... Halkigt och eländigt, vi har legat runt nollan eller någon minus. Snöat har det också till och från, inga mängder dock. Det räcker hur som helst alldeles utmärkt för min del!

Vad har då hänt sedan sist? Tja, inget upphetsande. Jag roade mig med att fågelskåda från kontoret en dag. Kaffet intogs vid skrivbordet och då uppmärksammade jag denna sötnos:


En björktrast satt och spanade ut över staden. Det blåste kallt och t-kärringen tyckte synd om den lille!


Kul avbrott i arbetet blev det i alla fall. Björktrastar betraktas som ganska tråkiga, men jag tycker de är fina!


Nu blev denna befjädrade vän less på att ha en torparkärring som satt och glodde och det visade han tydligt! Sluta stirra kärring! Nu vänder jag ryggen till!


Det mest spännande som hänt hemmavid är väl att traktorn kom förbi en kväll. Ganska onödigt, för det fanns bara några cm snö. Nåväl, kul att vara ihågkommen!


Men, idag är det ju FREDAG! Äntligen ett par dagars välbehövlig ledighet! Eftersom det blivit några längre dagar denna vecka, flexade jag ut tidigare. Jag hade en plan...

Jag gick med bestämda steg mot stadens centrum med siktet inställt på barberaren. Det är nämligen hög tid för klippning. Bara för att jäklas så hade han stängt! Skulle öppna senare på eftermiddagen, men jag ville inte stanna för tanken på att komma hem var stark. Ja ja, jag får väl se ut som trollet Plupp några dagar till. Undrar var man kan köpa blå hårfärg...


Höll på att glömma något annat som hände ida. Jag fick ett tecken från ovan! Det är nämligen så här att jag lääänge funderat på att köpa en ny handväska. Min älskling har börjat se skabbig ut. Ni som är kvinnor förstår precis vad jag menar. Man fäster sig vid sin väska, den blir en del av ens liv. Att byta är ett trauma och att hitta en som man vill ha är ingen lek! Nåväl, när jag skulle lämna kontoret gick dragkedjan sönder! Bara en sak att göra, gå på jakt. Jag hittade en som dög. Den känns inte helt OK, men nöden har ingen lag...

Så, nu sitter jag här och myser med en sprakande brasa i kakelugnen. Trött är bara förnamnet. Vad som ska hända i helgen vet jag inte. Kanske kan jag spana efter fåglar? Det är visst fågelräkning denna helg. Vi får väl se... Egentligen borde jag bara vila, men det är inte kroppen som är trött utan hjärnan. Fast den behöver inte vila utan fyllas på med energi. Frö- och plantkataloger borde vara rätt medicin för det!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder på björktrasten :) sådana små får gärna visa upp sig och pigga upp tillvaron :) Ha en skön helg Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Björktrastar är ena kaxiga trastar. De kör bort mina året-om-kompisar koltrastarna i trädgården nu när den bistra vintern slagit till. Äpplefest... de kommer i stora horder och bara vräker i sig men de ska väl också leva kan jag tänka.

    Kram

    SvaraRadera