tisdag 10 januari 2012

Så hände det

Jajamen, det som man har väntat på men inte saknat. Det har kommit snö alltså. När jag vaknade i morse var det vitt ute. Inte några mängder, tack och lov, en centimeter kanske. Torparkärringen var ute i pyjamas och sopade bilen. Lika bra att göra skitjobbet direkt och sedan gå in och ha frukostmys (jag är så himla smart, he he). När jag skulle åka började det snöa lite igen, så pass att stämningsbilden blev lite förstörd...


Ja, ja, okej då! Det ser lite mysigt ut (det där gjorde ont att erkänna). Lite extra julstämning så här innan Knut.


Nu ska jag inte gnälla på snön, det här är ingenting jämfört med i fjol. Jag hittade en bild på ängen från den 7:e januari 2011 och jämfört med idag så...



Ha ha, vad passande detta blev då! Dagens bild är grååå, ungefär som jag låter när jag berättar om snö ;-) Så farligt är det ju inte, dessutom ska vi få många plusgrader i morgon så då försvinner den. Gråheten beror på den arla timmen, det hade inte blivit riktigt ljust ännu.

Nej, nu byter vi fokus tycker jag. Det blir så kallt det här. Vi kan titta tillbaka på söndagen istället. Inget shortsväder förvisso, men någon plusgrad i alla fall. Med en riktig kraftansträngning tog jag mig till slut ur soffan. Att kolla Raskens och sörpla kaffe var inte direkt smärtsamt = ) Tvärtom ganska inspirerande! Alltså på med andra kläder och ut och klyva ved. Det är äkta Småländsk torparromantik det!

Kunde jag hålla mig från grävning då? Eeehh... Nae... Jag hade redan i fjol en plan på att gräva upp för att så något trevligt, men ledbandsskadan satte effektivt stopp för det projektet. Nu var det dock dags.


När jag slutade hade jag fått fram ungefär 2 x 2 meter. Lite mer ska det bli, bättre att göra stort från början. Jag som är jätteförtjust i malvor och rosenskäror kan behöva mer plats för dem. Hoppas att helgen blir fin!

Det kom några flaxande vänner också och en satte sig så fint på en torkad växt. Läge för fotografering alltså! Tyvärr var Herr Domare (skitkul ordvits, haaa) lite för rund om magen, så växten svajade hela tiden = ( Som kontrast till en grå dag med snö, får ni en färgglad, småsuddig pippi så här på slutet. Jag ger inte upp! Någon gång SKA jag lyckas få en skarp bild. Är man en envis torparkärring så är man!

2 kommentarer:

  1. Det tråkisgaste med Chiltern seeds katalogen är att det inte är en enda bild någon stanns, bara en massa namn, så du måste nog vara på nät samtidigt om du inte är väldig bra i latin/ engelsk flora..
    Vit som snö.... så vackert, det blir da lite ljusare hos dig också, så slipper jag vara fullt så avundsjuk på dig som gräver massiva blombädd. Är du klar över att min trädgård är fyra meter bred? Ungefär som en av dina rabatter, vilken tur du har, med plats till massa läckert:)

    SvaraRadera
  2. Men så fint med snön tillsammans med dina illuminerade granar - ja, jag måste erkänna att jag tycker om snö när det är sådär som du visar med skogen i bakgrund och på bild! Typ villagata i utkanten av Malmö... inte liiika vykortsaktigt liksom. Du fattar vad jag menar.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera