lördag 7 januari 2012

En regning lördag

Riktigt grått och regn hela dagen, en plusgrad. Nu stoppar det inte mig, är man en tokig torparkärring så är man. Att bara sitta inomhus och dega kändes inte lockande. Kroppen ville röra på sig. Ni vet, det är som när man tränar mycket. Efter ett tag MÅSTE man träna annars börjar det krypa i kroppen på en. Jag har tidigare ( i omgångar) varit lite av en träningsnarkoman så jag vet hur det är. Min lekamen har fortfarande samma behov, men nu blir det hemmagymet på gården istället, he he.

Att gräva kändes dock mindre lockande så jag gjorde i ordning för en plantering bakom dammen. Det fanns två pallkragar som inte användes i somras men nu ska de få komma till användning.


Eftersom jag nu närmar mig dammen, är det lika gott att jobba vidare. Jag vill ha något litet prydnadsträd i "lådan". När jag var klar (och riktigt lerig och grisig, fniss) ställde jag mig och tittade på det jag åstadkommit. Plötsligt kändes min idé inte lika bra. Herregud, vad blått det blev!


Ju mer jag tittade, desto bättre såg det dock ut. Med växter vid dammen kommer det inte att bli lika hysteriskt. Det går ju alltid att plantera något som hänger över kanten och döljer det mesta, murgröna t.ex.

Mina trädfunderingar håller på att byta riktning nu. Jag har en Diabolo som står helt galet och den skulle nog passa där. Jag kan föreställa mig att den blir vacker när kvällssolen lyser på den bakifrån. Om jag dessutom planterar något limefärgat framför och runt den borde det bli en fin effekt. Egentligen skulle jag vilja ha japanska lönnar, men jag är inte säker på att de klarar sig just där. Man kan inte få allt...

Så, det var lite om denna dag. Nu är det middag som står på "schemat" och jag är jättehungrig! Det luktar underbart från köket där köttgrytan står och puttrar. Egentligen var det tänkt att jag skulle äta lax, men det är grytväder tycker jag. Skulle kanske ha gjort en köttsoppa, men det fanns inte rätt saker hemma. Med detta önskar jag er en trevlig lördagskväll. Tänk, det är både Stjärnorna på slottet och Morden i Midsomer ikväll. Upplagt för megamys med andra ord!



5 kommentarer:

  1. Grytväder, bra ord! Kanske en skvätt rödvin i.
    För vädret skull.

    margareta

    SvaraRadera
  2. Du är så energisk i ditt trädgårdsarbete så jag blir smått avundsjuk :) jag springer o roar mig på teater istället :) nja jag hade nog inte fått något gjort om jag varit hemma :) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. F..! det glömde jag, midsummer alltså. Hur går det an, blev en tåkig film med Eddie murphy istället..
    Ja da, jag blir avundsjuk på din trädgårdstrim, jag skottar snö.. De blåa lådorna kommer bli helt knall til sommaren, tänk vilken färgklick det tillför dina röda blommor, rött och lime, låter förlockandes.
    Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  4. Hej igen. såg din kommentar! Uppskatta lugn och ro. djur och natur men framförallt årstiderna är livskvalite anser jag. Därför blev jag berörd då jag såg din blogg om trädgårdsarb. - nu -

    Men då och då är jag i Stockholm, ser på musical just nu HAIR. Gå på teater eller sighseeing i Gamla Stan. Som ju är unik. Men jag vill leva på landet, i en fridfull insjöidyll.

    margareta

    SvaraRadera
  5. Gud vad duktig du är som jobbar på så bra!
    Jag har bara slöat hela min sista lediga dag innan arbetet börjar igen efter ett skönt jullov.
    kram mia

    SvaraRadera