fredag 13 januari 2012

Fredagen den 13:e

En dag som är väldans laddad för många. Torparkärringen är inte så skrocksig (nu ska vi inte dra in troll och tomtar i det här, hihi) utan tycker tvärtom att denna dag är en turdag. Tänk när jag fyllde tretton år, det var fredagen den 13:e. Det var första gången jag fick gå på disco på ungdomsgården. Vilken lycka! Jag älskade ju att dansa (och gör så fortfarande).
Denna dag har också varit jättebra. På väg till ett uppdrag i morse träffade jag denna rara varelse i parken:



Söööt! Efter ett mycket trevligt uppdrag passerade jag andra gullegrisar på väg tillbaka.



Det var en vacker morgon, men vinden var förskräckligt kall. Att ta bilder utan handskar var inte det roligaste, så min fotosafari tog snabbt slut.

På jobbet träffade jag på en gammal arbetskamrat som jag inte sett sedan jag bytte jobb. Ytterligare en rolig händelse denna dag! Börjar ni förstå vad jag menar med att denna dag är en turdag?

Nu kan ju saker ändra sig, utan att det behöver betyda otur. Efter jobbet åkte jag för att köpa lite blommor att pynta borden med. När jag tittade åt väster tornade snömolnen upp sig.


En blick mot öster avslöjade riktigt mörka, läskiga moln... Vad hände? Det hade ju varit en sådan vacker dag. När jag kom ut från blomsteraffären en kort stund senare hade vinden tilltagit och det började snöa. Inom loppet av några minuter var det snöstorm! Temperaturen sjönk från +4 till 0 på lika kort tid. Sikten blev sämre och sämre och vi var flera vägsniglar. Många valde nog bort Europavägen och tog den gamla vägen istället. Hur väglaget var behöver jag nog inte berätta. Det gällde att hålla tungan rätt i mun på vissa sträckor = (

Att ta bilder under körning är inte så smart under dessa förhållanden, så jag stannade. Hujedamej, vilket väder!


Nu var detta ett riktigt Aprilväder, för innan jag var hemma hade det slutat snöa. Nu är det halv storm istället. Det dånar utanför... Nåväl, jag ska ingenstans. Jag sitter här och myser med en sprakande brasa. Tasse ligger i en fåtölj och sover och Kråkan i sitt hus står framför värmefläkten och gottar sig. Familjen i skogen har det alltså väldigt bra!

Om det blir något trädgårdsliv i morgon låter jag vara osagt. Tror inte att det är läge att gräva. Jag skulle ju förvisso kunna börja städa i uthuset, där jag ska bygga ett nytt kråkbo. Hmmm, tål att tänkas på. Till dess: ha en riktigt fin fredagskväll mina vänner!





2 kommentarer:

  1. Den gamla arbetskamraten var nog jag, så här har du ett bevis på att jag följer din vardag på avstånd.

    Jag tycker det är fantastiskt att läsa om vad som händer ute i skogen och känner att jag vet mer om dig nu än vad jag visste när vi hade samma arbetsgivare.

    Ha det gott ute i skogen!

    SvaraRadera
  2. Ja de är riktigt konstigt väder ute :) ena stunden snöar det, sen är det helt plötslig regnväder och i nästa stund solsken :) vad är de för väder???? ja väder är det ju i alla fall :) hoppas du har de skönt där borta :) Kram Suss

    SvaraRadera