lördag 28 januari 2012

Fåglar

Det har varit mycket fåglar idag. Innan frukost var det fullt med talgoxar runt talgbollen. Det dök även upp några blåmesar, men de var omöjliga att få på bild. Detta flaxande gjorde att frukosten blev försenad, det var så roligt att titta på aktiviteten här utanför!


Sedan kom min nya favorit och tog över bollen. Jag har verkligen förälskat mig i nötväckan!



Den är vacker och ser lite fräck ut med sin ögonbindel. En flygande Zorro! Nu var ju bollen egentligen bokad av ett annat gäng och en av dem bestämde sig för att göra ett försök.


"Och vad vill du då?" frågade Nötväckan.
"Smaska såklart! Jag var faktiskt här före dig, fråga Torparkärringen!" svarade Talgoxen.



"Vilken då torparkärring, jag ser ingen" sa Nötväckan och spanade omkring sig.


He he he, om de bara visste! Jag stod ju inne och såg allt som hände och visst, talgoxen var först på plan. Nåväl, de lyckades samsas och t-kärringen gick för att äta sin frukost.

Senare såg jag en obekant fågel högt uppe i ett träd. Fram med kameran för att ta några bilder. Det är ju det enklaste sättet att identifiera pippisarna. Det var en fågel jag aldrig sett förr, men ni som bor i söder har säkert sett den många gånger.


En stenknäck. Det kom två till också, men de föredrog att flaxa omkring istället för att sitta på en gren och låta sig beskådas. Åååh, om jag haft en ännu kraftigare zoom! Då skulle avståndet inte spela så stor roll. Nåväl, jag har fixat något som kan underlätta fågelskådningen. I eftermiddags satte jag en skiva på en stolpe och vips! fick jag ett fågelbord. Där har jag dukat upp en massa godsaker, så jag hoppas på många besökare i morgon! Dessutom är restaurangen strategiskt placerad, så jag kan stå innanför altandörren och fotografera = )

Nu mina vänner, ska jag flaxa till kakelugnen och peta in fler pinnar. Ha en fin kväll och njut av helgledigheten!

5 kommentarer:

  1. Ja visst är de kul att titta på fåglarna som kommer och tittar till oss :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Trevligt med den här fågelräkningshelgen! Själv har jag varit borta hela dagen idag (inte kunnat kolla och räkna) och imorgon tror jag inte att jag hinner. Trist. Ett par hundra meter från huset finns en stooor råkkoloni - många tycker ju illa om svartfåglarna men jag gillar dem. De är riktigt sluga och ser pillemariska ut de rackarna. Men - all fågelmat som jag lägger/hänger ut till alla de små käkar de upp. Så jag har bara kol- och björktrastar för tillfället och råkor om/när jag lägger ut mat. Tja, jag får väl vara glad i de fåglar jag har...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Stenknäck, en riktig vinterfågel, dessutom skygg. Kanske du lyckas med att få den till nya fågelbordet, och möjligen få honom på foto. Varje dag är ett skådespel! Hos mej kommer koltrasten först, redan 05.14 sitter han tyst(ännu) vid utfodringen. Och sist vid skymningen. Han tål inga andra (2) koltraster, utan jagar iväg dom. Numera , då jag är pensionär är jag väldans glad över vinterfåglarna, eftersom jag är vaken redan 05.00 och tar då en kopp kaffe!

    margareta

    SvaraRadera
  4. Men har du glömt att räkna fåglar i helgen? det har ju varit stora fågelräknardagen från fredag till idag. Gubben satt upptagen i en timme förut och förde uppgift över hur många och vilka som gästade vår fågelrestaurang. Och nu sitter han och rapporterar in dem, i sin dator.
    heanku

    SvaraRadera
  5. Stiligt, kul med besök utanför fönstret men hur klarar du då fota? Jag får alltid ett sken av blixten i fönsterglaset... dessutom är jag nog lite trög fö dom flaxar som regel bort.. Fina bilder och undervisning i ornotologi :)

    SvaraRadera