tisdag 17 januari 2012

En tisdag i januari

Det är väl inget speciellt med det, eller... Även den oansenligaste tisdag kan vara händelserik. Idag var det nämligen dags för en årlig event, nämligen ett besök på detta ställe:


Om man som torparkärringen lägger all energi på levande varelser (inräknat växter) så är detta besök alltid lika spännande. Det enda jag verkligen engagerar mig i är att alltid tvätta rutorna. Jag vill ha bra sikt när jag kör. Även jag tittade under bilen och den är väldans fin, inte just någon rost. Det lönar sig att undvika E-vägen som saltas = )


Hur gick det då? Jaa, jag är nöjd. Så nöjd att jag utbrast "Var det inget mer?" Vilket fick besiktningsmannen att undra om han missat något!


Ett besök hos "min" bilreparatör avslöjade att detta inte ens är något dyrt ingrepp. Alltså var detta dagens första trevliga händelse. När jag kom hem fick jag nästa glädjefnatt...



Yippieee!!!! Min favvokatalog! Jag bara äälskar att sätta klorna i denna lilla skrift. Förutom att utbudet är stort, är beskrivningarna underbara. Att det inte finns bilder gör inget. Om jag blir osäker på något kollar jag på nätet. Vad gäller färgerna tycker jag att de beskrivs mycket bra, jag har aldrig blivit besviken. Det är dessutom kul att få veta vad saker heter på engelska = )

Nu händer nog inget mer spännande ikväll, så jag kan ägna mig åt en väderrapport. Ett par dagar med några plusgrader och ett tråkigt regn med inslag av snö igår, blä. Söndagen var fin. Sol och någon minus vilket innebar uteliv igen. Det blev inte så mycket grävning, marken börjar vara frusen, så istället "roade" jag mig med att slita upp sly och buskar. Staketet ska målas i år och min senaste utgrävning går ner dit, så det var lika bra att röja. Vilket slitgöra!


Som ni ser så är det en hel skog av elände på andra sidan staketet. Hur jag ska bli av med det vet jag inte. Det primära nu är att göra fint så jag kan plantera lite kulsaker. Det blev fint när jag var klar och visst kändes det i gammkroppen, he he.


Här böir det alltså ingen egentlig rabatt, utan mer vildvuxet (om nu någon tror på att solrosor, malvor och rosenskäror känns så vilda i detta land, fniss). Växtlistan är klar, så jag ligger i fas. Ni ska få en utförligare rapport vid ett senare tillfälle.

Nu mina vänner, ska jag bara mysa och njuta av brasan som sprakar. Innan vi skiljs för denna gång, vill jag passa på att hälsa nytillkomna läsare och följare välkomna. Känn er som hemma! Jag hoppas att ni kommer att trivas = D Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag är urusel på frösådd, men provar likväl med två sorters chili och klotbasilika i år. Perennplantor köper jag färdiga och sommarblommor har jag bara i krukor. Jag är trädgårdslat, hihi....
    heanku

    SvaraRadera
  2. Allt sly på andra sidan staketet är svår att få ordning på.
    Men - du kan med en lie/sekatör klippa ner eländet, sedan köper du markväv(svart) och lägger över allt. Måste kanske ligga i 2år. Sen så får du ta en jordfräs och fräsa upp hela bit. På med marktäck återigen! Möjligen hela 6månader och sen så......... Viktig är att marktäcl är svart och att du klipper ner allt busk/sly till roten! Men du är ung - så 2år är väl inget!

    SvaraRadera