onsdag 8 juni 2011

Lite av varje

Idag var jag på rockkonsert, på arbetstid. Ibland tar man sig friheter i mitt jobb = ) Nåväl, jag skäms inte för det. Lite skojsigheter kan man gott unna sig!

Morgonen började med tjock dimma, men det var vackert ut över ängen...


På eftermiddagsfikat had en kollega jordgubbar med sig. Finns något somrigare än svenska jordgubbar?


När jag kom hem upptäckte jag att vildrosorna börjat blomma. De är så rara, men blommar ack så kort tid. Det gäller alltså att njuta medan tid är!


Jag förlade verksamheten utomhus och delade världen med allsköns flygfän. Det finns gott om stora trollsländor och det var häftigt när de fladdrade förbi huvudet. De är dock inte så sugna på att bli fotograferade, så ni får nöja er med en "långbenskrank". Det är vad jag lärde mig att de heter, men kärt barn har många namn, det känner jag till.


När jag förstorade upp bilden såg jag något häftigt. De ser ut som kräftor!


Så, jag kunde inte låta bli att slänga in en insekt, hihi. Just nu träffar jag inte på några andra intressanta varelser. Har försökt fånga en hackspett på bild, men den är om möjligt ännu mer rädd för kameran än trollsländorna. Jag ger inte upp, det lyckades ju med örnarna till slut!

En liten rosenpelargon tycker jag att ni kan få som balans till krypet. Jag har nämligen ett kryp till på gång innan jag säger god kväll...


Det är nämligen så här att på måndag kväll när jag skulle gå och sova, fanns det en oönskad besökare i sovrummet. en sån där som börjar på M och slutar på ygga. Mygg gillar jag absolut inte! Deras irriterande tjut kan driva vem som helst till vansinne. Nu satt det en jäkel på väggen och jag skulle mörda den (joo, vissa levande varelser visar jag ingen nåd). Till saken hör också att det i hörnet under taket finns någon som också hör till insektssläktet. En spindel har fixat en lya åt sig där och... Ja ni vet... Myggan slet sig från mig och flög rakt mot spindeln. Vilken action! De är verkligen snabba när de vill! Även om jag tyckte lite synd om myggan så utbrast jag:

Duktig spindel!

 

Ett riktigt nyttodjur, även om den faktiskt grisar ner lite och sprider nät överallt. Det finns en story om denna spindelart, men den tar vi en annan gång. Nu tycker jag vi går och sover och laddar för morgondagen. Vi får se om det blir rövarväder eller inte. Regn kan jag ta, bara det inte kommer den hårda åskvarianten. Då finns det risk att mina små plantor förstörs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar