torsdag 2 juni 2011

Ny rabatt!

Nu jäklar kommer ett trädgårdsinlägg! Vi får väl se om jag håller mig inom ramen, he he.

Jag avskyr fula, onödiga gräsmattor. Hade en dröm om en rabatt istället så jag började det mödosamma arbetet med att ta bort gräset. Den förra ägaren hade helt klart gjort "gräsmatta" där det tidigare var berghäll, så under gräs och jord fanns massor av sand.


Det skulle vara sten runt kanten hade jag bestämt och sten finns det gott om här. Tyvärr är alla väldans kantiga, jag gillar ju runda former! Nåväl, nöden har ingen lag och det visade sig bli riktigt bra. Torparkärringen blir stor (nåja) och stark på kuppen. Vem behöver betala för att gå på gym när man har graits hemmagym!


Det började tryta i stensamlingen, men jag ville iordningställa så mycket som möjligt. De stenar som saknas får jag släpa dit senare. På med massor av jord istället!


Tro nu för all del inte att jag gjort allt detta på samma dag. Neej, jag började gräva för en månad sedan. Den uppmärksamme har kanske noterat att pallkragen har bytt färg... Nåväl, detta är dagens bild och det fattas fortfarande sten. Jag har heller inte skurit bort överflödig täckduk. Något "roligt" ska jag väl ha kvar.

Så var det dags att börja sätta ut plantor. Jag har varit slarvig och inte gjort någon skiss, förutom i huvudet, så det blev lite improvisation. Nu förekommer det som ni vet ibland störande moment när jag ska jobba ute. Så även idag. Släpp plantorna och hämta kameran, kvinna!


Nu är förvisso inte detta någon exotisk fjäril, men jag hade den ju inte på bild (hur knäpp får man bli egentligen). Jag tror att det är en brunfläckig pärlemorfjäril, rätta mig gärna om det är fel. Det är inte alltid så lätt att hitta bilder när man är på jakt. När jag ändå är innte på temat ickemänsliga varelser, måste jag berätta att jag hörde en kattuggla i går kväll. det är första gången här (maken har visst hört den förr, fast så är han ju en nattuggla själv). Jag gick ut för att lyssna på grodornas symfoni och fick en uggla på köpet!


Nu kom jag på avvägar som vanligt. Jag har planterat klart. Det finns ageratum, silvernattljus, nicotiana, lejongap, penseér, karamellilja, praktmire, lammöron, petunia, doftlilja... Himla många saker när jag ser det i skrift. Pyttesmå rosenskäror och malvor i mitten. Jag har försökt att slänga in en och annan "bastard" bland de olika sorterna för att det inte ska bli så stelt. Det ska bli jättespännande att se resultatet!


Jag har planterat tätt med avsikt. Ogräsrensning är inte mitt favoritjobb! Blir det för tätt, går det alltid att flytta på dem. Den gamla skottkärran i bakgrunden hade jag pelargoner i förra året. Så blir det även i år. Jag satte även en av mina små flikhortensior här, tänkte att det blir en bra "barnkammare".


Nu har jag inget mer att rapportera från detta projekt. Jag lovar att bilder kommer när allt har börjat blomma! Nu ska jag nog ta och laga mat. Jag glömmer allt sådant när jag är igång, maken är dessutom inte hemma och påminner mig...

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Mmmm de blir riktigt snyggt :) jag gillar inte heller raka linjer men jag älskar att ta hem sten och använda :) gör aldrig upp någon ritning utan låter växterna hamna där jag tycker de kan passa när jag har dem i handen :)
    Du undrade vad jag jobbar med :) Har nog världens bästa jobb :) fast de tar på krafterna ibland. Jobbar på ett Dagcenter för utvecklingsstörda. Just nu jobbar jag med några som är mer psykiskt tunga vilket gör att trägården blir en skön tillflyktsoas :) särskillt mitt äppleträd där jag gärna hamnar under med en bok och lite kaffe Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Efter fyra dagars excil i trädgården har det inte blivit mycket bloggläsning.. Men så fin blomsterbädd du lagat, helt efter mitt tycke. Hoppas du visar den om en stund också, då kommer den säkert prunka ännu mera. Vad ska du ha i den blå kassen? Fin färg!
    En barnkammare är helt supert har jag upptäckt. Fina manikänger, måste vara kul att sy såna habiter.
    Ha en fin nationaldag :)

    SvaraRadera