lördag 18 juni 2011

Trädgårdspyssel

Började dagen med att bara såsa på inomhus. Det är riktigt skönt att bara ta det lugnt. Hur som helst så kände jag att någon nytta kunde jag väl göra, så jag gick ut och började måla altanräcket. För att komma åt var jag tvungen att börja med brännässlorna som dykt upp. Jäklar, vad de gör ont! Jag har fortfarande ont på ett finger jag brände.

Det låg mörka hotande moln i väster, men det hände som tur var ingenting.


När det var klart spikade jag ihop en ram som skulle placeras vid staketet. Det är ju så mycket sten här, så om jag vill plantera blommor måste jag oftast bygga något att odla i. Denna gång ville jag ha solrosor. Framför dem några sommarmalvor och så petade jag ner frön av slingerkrasse. Det kommer att bli riktigt fint! Jag älskar solrosor, jag blir glad av dem!


Ni ser ju hur sönderbränt gräset framför ramen är. Så blir det när man har berghäll under. Jag kan inte låta bli att visa vad som hänt i rabatten jag nyligen anlade. Visst är det fantastiskt så mycket som händer på bara två veckor!


Svärdsliljorna blommar också, men placeringen är inte bra. De står vid dammen men de försvinner mot den gröna bakgrunden. Jag måste hitta på något för att lösa det...


Jag kan ju inte låta bli att lägga in en bild på "vår" skogsväg. Den går alltså förbi huset och är även uppfarten. Det är verkligen mysigt att promenera på en gammal skogsväg. Bra för fantasin också. Undrar hur många hästdragna vagnar som passerat här genom tiderna?


Numera kör det en och annan bil förbi (jodå, jägarna brukar köra förbi och en och annan nyfiken typ). Hästar passerar fortfarande, senast idag kom en ryttare förbi. Hon uttryckte glädje över det som händer i trädgården. Förr var det ju ingen trädgård alls. Det värmer...

Jag kan ju inte avsluta utan att ha med någon ny varelse. Denna gång finns ett samband med mina vackra besökare. Det sitter nämligen en larv från Inachis io, påfågelöga på bron. 


Jag ville så gärna ha en fin närbild på huvudet men det gick inte alls. Nåväl, man får vara tacksam för det lilla...


En liten extra djurrapport; det ligger en platt huggorm ett par meter från brevlådan. För fobikerna kan jag berätta att det INTE kommer någon bild! Jag är inte rädd för ormar, men jag vill inte ha dem nära hemmet. Hoppas att den bara kommit lite fel så det inte finns fler. Inte ens en torparkärring har stövlar hela tiden!

Fortsätt nu att njuta av denna lördagkväll, kära läsare. Det finns de som önskar sig lite uppdatering angående mössen och det kommer ett inlägg inom kort. Jag vill också passa på att tacka för alla fina kommentarer. Ni gör mig så glad!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du inte visar bilden, annars hade jag nog slått ut kaffen. Men jag hade ju inte klarat gå ut efter att ha sett en. Uppvuxen på landet som jag är har jag dessvärre sett flera, helst i kohagen men också i trädgården. Fy bubblan, då är din larv bättre.
    Fin den blir, din blomsterbädd. Jag lagar såna ramar också, för dräneringen skull. Upptäckte att plantorna gillar det bättre, övervintringen blir mindre problematis. Och stenbäddet, snart prunkar det över med vackra blomster :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder. du bor ju i himmelriket :)och vad det har växt i din nya rabatt. vilken underbar väg de är ju bara emil som fattas på bilden med sin lukas. Kram Suss

    SvaraRadera