söndag 9 oktober 2011

En riktigt bra dag

T-kärringen gick ut och pysslade lite. Jag hade en plan på en ny rabatt framför bänken där solrosorna och malvorna står (inte så vackert längre). Ett gäng alunrötter, alunrot i pluralis garanterat grammatiskt korrekt ha ha, inköptes tidigare på rea och de skulle ner där.


Körde tidningstricket efter att jag vänt grästuvorna upp och ner. Det är tänkt att hela området framför bänken ska bli rabatt, men tyvärr fanns inte riktigt orken att göra klart. Mellan plantorna petade jag ner diverse smålökar och bakom ett gäng blandade tulpanlökar. Borde bli fint till våren! Nästa år ska jag inte ha solrosor där bakom utan stockrosor och riddarsporrar. Jag har en lång bänk till som jag tänker ställa till vänster mot staketet, där blir det solrosor!

För att komma ihåg var tulpanerna är lade jag ut granris. Kan vara bra att ha koll på läget om något mer ska grävas ner i höst. Jag tog också itu med mina frösådda pellisar och visst blev det starka och rejäla plantor av dem!


Liite mer energi hade jag kvar så då började jag pynta med ljungen jag inhandlat. Jag älskar alla dessa färgade sorter som finns numera! Kan man bli annat än glad av dem?


Hittade en skojig limefärgad sort som fick bo i mina "vinterstrutar". Inget tallris detta år!


På rosfronten har det hänt något med min Clair. Den har verkligen vuxit i år. Damen i bakgrunden är ganska hög, så då förstår ni att den trivs. Blomman alltså, hihi.


Den andra blommande stängeln tog jag in i går av rädsla för frosten. Den sprider golukt omkring sig och är så vacker att titta på! Denna årstid tillbringar man mest inomhus, så det är lika bra att plocka in blommorna så har man mer glädje av dem.


Den står bra där vid sidan av en orkideé. På andra sidan den har jag ställt en snittad orkideé. Denna torparkärring har lagt sig till med (o)vanan att varje onsdag gå på marknad i staden och där inhandla diverse växter. Alltid trevligt med lite annat än utomhuspyssel = )


Som avslutning kan jag berätta att det snart är ettårsjubileum för min blogg. Tänk, vad tiden går fort! Jag har ju noterat att andra har utlottningar eller tävlingar när det ska firas så jag funderar på att göra något själv. Har inte riktigt bestämt mig för hur detta ska gå till, men jag har en idé. Egentligen borde alla ni som kommenterar flitigt belönas, det är ju ni som gör detta så roligt! Vi får se vad det blir...

Nu är det viloläge som gäller. Dagens utmohusliv och middagen har gjort mig trött. Det blev stekt strömming och potatis. Strömming är en fet fisk vilket betydet mycket Omega-3 vilket betyder att den är bra för hjärnan vilket borde betyda att jag kan upptäcka fler revolutionerande, vetenskapliga saker att roa er med! Den meningen var härligt lång! Definitivt grammatiskt korrekt, ha ha haa!

2 kommentarer:

  1. Åhh, vilken tur du har, har du haft fint väder?? Här är det griskallt och regnar. Härlig groda du har, välkommen, jo jag tackar, med alla fina ljungplantor ser det riktigt inbjudande ut.
    Hos mig är det nog slutlagat av nya bäddar för iår, nu får det vara till våren. Jag fryser och håller mig helst inne..
    Jag har två jobb egentligen,delvis systemadm i ett personalstyringsprogram, ansvar för att det fungerar och så är jag med i ett prosjekt. En del av det är vikarpool, där har jag jour den här helgen, blir någon sjuk måste jag fixa vikarier, skönt jag inte behöver rycka ut själv.. men vikarier i helgerna är inte alltid lika lätt att hitta.
    Jobba i prosjekt är kul, nya utmaningar hela tiden, men ack så tung och slitsamt ibland.. Det är inte alltid min annars så kreaktiva hjärna fungerar sån som jag önskar.. fast egentligen är jag ju psykiatrisk undersköterska, men det enda psyket jag behöver bry mig om nu om dagen är dog mitt eget... = höst.. = tungt.. Pytt, pytt, jag håller humöret uppe :)

    SvaraRadera
  2. Gillade din ljungstrut - fräscht! Nä, bara ligga i soffan och kolla TV blir du väl inte friskare av. Nu hoppas jag att läkaren kan få lite kläm på vad som är felkopplat i ditt öra. Jag har hört att man kan få virus på hörselnerven...

    Vi slapp frost i natt - skönt.: men jag hade tagit in alla bananer och så för säkerhets skull. Vi bor ju litet och bananerna nästan fyllde halva v-rummet. I morse hördes ett illtjut från 20-åriga dottern. - MAMMA! Men vaf-n är detta? Jag vill inte bo i en bananplantage förh-e!!! Vet du vad jag scvarade då? - Nääää, det kanske inte är så kul. Vet du vad F, du kan ju flytta!!! Ha,ha,ha. Det tyckte jag var kul men inte F. Sedan har hon gått och muttrat hela dagen om FULA krukor, BANANBLAD som är i vägen, dj-a DJUNGEL, tokig mamma mm mm. Vi har haft det riktigt mysigt m a o. Ha,ha,ha. Hon är kul min dotter när hon vill.

    Det är inte oss det är fel på, med att tycka om Ö-tok menar jag, det är alla andra som inte förstått hur fantastisk denna buske är:-) Jag jobbar vidare på Ö-tokens återinträde i Sverige - lobbing funkar.

    Kramar Anna Vattenkanna

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera