tisdag 11 oktober 2011

Ett nytt projekt

Som vanligt när denna torparkärring ska göra något, så vet man inte hur det slutar. Rabatten jag började på i söndags var dagens projekt. När jag höll på fick jag en idé om att göra en liten, liten damm mitt i alltihop. Eftersom vi bor på stenhäll så finns naturliga håligheter att utgå från. Alltså satte jag igång med det!



Föreställ er nu en vit ram till där till vänster full med solrosor! Aaahh... När jag kommit så här långt började jag använda hjärnan lite mer. Det är inte så smart att fylla jord hela vägen fram till den ram jag redan har. Hur ska jag då kunna komma åt och plantera eller rensa? Vid det här laget var t-kärringen relativt slut, så jag lämnade det därhän. Ska ta bort jord och fixa en liten gång mitt i härligheten, men det tar vi en annan dag. För att sprida lite extra glädje, fick en av mina cyklande grodor flytta dit.


Den blir jag så glad av att titta på! Något annat som var intressant att titta på var de fåglar som plötsligt dök upp i en tall. Fram med kameran såklart, den fungerar som kikare också. Tyvärr blev bilderna inte så bra men att det är korsnäbb kan väl ingen tvivla på?



Så exotiskt! T-kärringen har aldrig sett dessa på riktigt förut, så glädjen stod högt i tak. Nu har jag två nya sorters fåglar att jaga med kameran. Känns som en bra sysselsättning!

En annan tanke som slog mig var att göra något fint mot staketet bakom den eftersatta dammen. Jag hade med mig den senaste AoT på sjukhuset och denna bild fick mig i sitt grepp. Något så fantastiskt vackert har jag sällan skådat!


Villa ha, vill ha!!! Lyckliga familjen Herdersson som kan njuta av denna syn. Om man bortser från träden i bakgrunden och fokuserar på framkanten kanske det skulle fungera här. Ni är många proffsiga trädgårdsmänniskor därute, så vad tror ni? Platsen har sol från morgon till kväll under sommarmånaderna, men det är fuktigt ändå. Ska jag köpa något liknande eller lägga ner denna fundering? Så här ser det ut idag, inte speciellt roligt...


Vad jag ska göra närmast dammen har jag inte engagerat mig i ännu. Det finns lite liljor och annat som skulle behöva pysslas om. De planerna får jag ägna mig åt under vinterstormarna, man ska ju ha något att roa sig med då också. Längre till höger mot staketet är jag sugen på att plantera Ölandstokar, kanske någon ros också. Och murgröna... Jag vill att det ska kännas ombonat runtomkring, det är alldeles för kalt just nu! Det lägger jag också på is ett tag. Det var ju det där med Rom...

 Efter det nuvarande projektet ska jag gräva ut entrerabatten. Faktiskt är det maken som har föreslagit att de utgrävningar jag gjorde i våras ska vara större. Man upphör aldrig att förvåna sig = )


Förlänga denna med en meter ungefär, husväggen är till höger. Tänk om jag skulle göra någon slags minipergola eller en båge av något slag så blir det en ingång mot den delen... Hjälp, vad mycket som rör sig i lillhuvet nu! Tur dagarna är kortare och jag i halvdåligt skick, annar skulle jag väl ta knäcken på mig. Nåväl, att fantisera är ju halva nöjet med att ha en trädgård!

Som ni märker har det varit en händelserik dag; både spännande fåglar och nya projekt. Det gäller att hålla humöret uppe! I morgon blir det kanske en utflykt till Staden, måste lämna läkarintyget och dessutom är det marknadsdag. Misstänker att det blir riktigt jobbigt, men jag måste ju ut i verkligheten förr eller senare. Massor av tisdagsmys till er alla!


2 kommentarer:

  1. Du ska nog sattsa på fågelskådning :)
    Vad fint de kommer bli med ditt nya projekt :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Roligt med flaxande och fladdrande vänner - jag är också glad i att kolla in dessa men sämre på att fånga dem på bild. Du lyckas riktigt bra tycker jag.

    Jo, jag betraktar dem som vänner faktiskt. kan mycket väl säga godmorgon till fru Koltrast utan att blinka. Tja, varför inte?

    Jag fångades också av bilden i AoT och visst ska du köra på med mera buskar! Buskar är så bra på många sätt... en som är superfin på hösten OCH vintern är vingad benved. Ett måste!

    Ta nu inte ut dig bara...jag menar med rabatter och dammar och allt.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera