lördag 15 oktober 2011

Upp och ner och upp igen

Måste först konstatera att livet ändå är bra häftigt! I torsdags fyllde en av mina bloggvänner (Ann) och jag år, dagen efter ytterligare en annan (Heanku). Märkliga tillfälligheter. Och jädrans skojsiga!

Gårdagen sammanfattas lämpligast med rubriken. Förmiddagen var bra, sedan åkte torparkärringen ner  och stannade kvar där större delen av dagen. Anledningen? Jo, jag läste ett jobbmail. Personen som skrev det menade såklart inget illa, men det blev helt fel för mig! Hur skulle jag kunna veta om jag kan vara med på ett möte om ett par veckor? Jag tar ju dag för dag. Jag kanske hör bättre än förr om någon vecka, men ingen vet... Detta hade en mycket negativ inverkan på mig och den känslan dröjde sig som sagt kvar. Nu tänker ni kanske att jag är helknäpp som kollar jobbmailen, men jag får ju sådana trevliga hälsningar! Detta var det första som handlat om annat. Konstigt förresten att skriva arbetsrelaterade mail till någon som man vet är sjukskriven...

Nåväl, jag grävde ner mina växtpresenter i alla fall och fortsatte med att ta bort solrosor och annat. Det är på samma gång sorgsamt och lite skönt. Nu vet man att det är färdigt för i år.

Under kvällen vände humöret igen. Jag gjorde upp en eld och rostade några av kastanjerna jag plockat. Njutning!

Idag vaknade t-kärringen på rätt sida! Ännu en vacker och solig dag så det var bara att klä på sig och gå ut. Dahliorna och de Japanska underblommorna skulle tas upp. Mina frösådda Dahlior har producerat fina knölar och japanerna har fått klumpfot! Det är de i mitten.


Nu har jag att pyssla med ett tag, för de måste skakas av och kollas till de är torra. Att bara ta bort saker är inte så kul, så ett gäng tulpanlökar och Allium petades ner i en rabatt. Det skulle vara riktigt nice om de kunde blomma samtidigt, för jag tror på färgkombinationen!


Helt klart har torparkärringen fastnat för lila och orange, he he he. Hoppas att det håller i sig!

Dagen ägnades också åt årets sista rastande av grästrimmern. Skönt att ha det gjort och gräset blir ju bra näring och marktäckning. Solen värmde så gott så det blev fikapaus ute med en tiggande kråka. Är det en t-lärring, smurf eller en avatar? = )


Får vara hur det vill med den saken, mysigt var det! Efter denna välbehövliga brejk (jag hatar egentligen dessa försvenskade stavningar) förflyttade jag mig till slånbärssnåren. Ni kanske minns skyar av vitt från i våras? Buskarna tar fullständigt andan ur mig när de blommar, men under sommaren är de inget speciella. Nu på hösten har det vita bytts ut mot mörkblå bär, precis som på våren på bar kvist...


Bara att förse sig! Ni anar inte hur mycket det finns, eller kanske gör ni det. Hur som helst så plockade jag in en liter till att börja med. De ska helst vara frostnupna, men det var lite blandat. De kastades i frysen direkt. Denna lilla mängd räcker till ett provkok av sylt och likör. T-kärringen är inte någon fantast av likör, men har jag plockat själv så... Går annars utmärkt att använda till desserter och ge bort i present. Saften är visst också god, så jag ska rensa alla mina buskar och exprimentera vidare.

En av mina försökskaniner är förresten på ingång. Torparkärringen får mycket kärt besök nästa månad. Vi har inte träffats på ett par år, ni vet hur det är när avstånden är långa. Många och långa telefonsamtal blir det, men det är inte samma sak som att ses. Nu blir det i alla fall av och hon får agera provsmakare ;-) Inte likören dock, den tar flera månader på sig att bli klar. Hoppas att hörseln kommit tillbaka då. Eller kanske är det praktiskt om så inte skett? Skulle kompisen bli för tjatig är det bara att slå dövörat till! Ha ha haaaa!!! F´låt, kunde inte låta bli, hihi

Nu blev det mycket text och lite visuell stimulans. Bäst jag lägger ner för ikväll. Önskar med detta en fortsatt mysig lördag och en kalasbra söndag!





3 kommentarer:

  1. Rostade kastanjer, mums, du tar mig ca 15 år tillbaka, där går jag med smågrabbarna över torget i november och köper en liten papperspåse full med marroni's. Äldsta älskar dom och dom värmer så skönt i en frusen liten hand.. nostalgi för en gammal toka.. nu är han stor och ute och festar.. Marroni förresten fick mig att tänka på vermicelles, du blir ju bara tvungen att hämta dig flera kastanjer, bortsett från smör som du säkert kan byta ut mot någon olja eller så, är detta en pangdessert, tog mig lång tid innan jag fattade vad det var. Sök får du se.
    Gott du får besök och lite avväxling, det kan göra susen med humöret. Och du, du klär som smurf :)

    SvaraRadera
  2. Mycket på G där i skogen! Visst är det härligt att fara runt som en skållad råtta och plocka och pilla och flytta... Din tulpan/alliumkombo ÄLSKAR jag bara och håller tummarna för att de behagar blomma samtidigt nästa vår.

    Nu ska jag ut igen efter min lilla BREJK haha och fortsätta med stökandet.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Börjar med att säga att din huvudbild är jättehärlig :) Rostade kastanjer, hm ?!? har försökt göra det en gång men tyckte inte att de smakade något vidare gott, men det kan ju hända att jag har gjort fel.
    Tror nog du mer är en avatar än smurf med tanke på att Avatarer nog bor i rymden och kan det vara så att du håller på att förvandlas? om det nu är det som är på g så får du lova att du ändå fortsätter att blogga :) skulle bli så tomt utan alla dina trevliga äventyr (ja även att läsa om dina tråkigheter oxå) Kram Suss

    SvaraRadera