torsdag 13 oktober 2011

Torparkärringen firar vidare...

Tack för era fina hälsningar! Jag misstänker att vi är ett gäng torparkärringar allihopa! Åtminstone ganska jämnåriga. Härligt med damer med klös i!

Vilken jättefin dag det har varit, är fortfarande förstås! Lite mer ved i förrådet och nu sprakar en brasa i kakelugnen. Tog ett par av de vedträn jag "gjort själv" tidigare vilket gör känslan än mer trivsam.

Det kom ett paket i brevlådan också. Inget jag blev förvånad över, jag beställde dem i går kväll!


Dessa ska få vara orörda ett tag till. Just nu ser jag om de gamla. Lite mer skådiskuligheter apropå Frost. Barnaby´s första assistent Sgt Troy, finns med i en pytteliten roll i ett av de tidiga avsnitten. Samma med Barnaby´s fru Joyce. Den engelska deckarvärlden tycks liten = )

Efter att jag skrivit sist blev det lunch och det fanns någon som inte skötte sig! Tasse tyckte uppenbarligen att Chorizokorv verkade smaskigt!


Detta tolererade jag enbart för att kunna ta bilden. Han får INTE vara i min mat!!! Så det så!!!

Tidigare i höst hade jag en plan på att göra en snabbresa till Köpenhamn i samband med denna dag. Jag har aldrig varit på Louisiana och det är ett ställe jag skulle trivas på (en konsthall om namnet känns lite obekant). Nu hände ju saker som inte gör att resor lockar, så det besöket skjuter jag på framtiden. Nu är det hur som helst så, att denna t-kärring brukar ge sig själv någonting på sin födelsedag. Vad passade då bättre än att åka och köpa lite växter för halva priset?


En vingad benved, klotthuja, krypen och mattblåen. De ska ner i hörnet bakom dammen tillsammans med det andra skottet av rönnsumak och hasselskottet. Undrar om det skulle bli bra att peta ner en Rhododendron där i närheten också...  Blir det inte bra får jag väl flytta på dem nästa år! Roligt med reor är det i vart fall = ) En halogenlampa inhandlades också. Nu är dagarna så korta och om man vill arbeta ute ändå behövs ljus...

När jag kom hem väntade en verklig överraskning. På dörrhandtaget hängde denna bukett:


Gratulationer och krya-på-dig-hälsningar från arbetskamrater! Detta har jag aldrig varit med om förut! Uppvaktning när man fyller jämnt -ja, men inte annars. Underbart att vara uppskattad! Kan ju också passa på att tacka för uppvaktning via telefon och brevledes när jag ändå är på gång. Så ingen känner sig bortglömd ;-)

Nu kommer vi till middagen jag skrev om i förmiddags. det skulle ju bli något annorlunda och exotiskt. Vad tror ni om spett med marinerad struts, krokodil och kämnguru? Till detta en grönsaksröra a´la ratatoille (eller heter det råttatoille, hihi).


Var inte riktigt meningen med "effekten" men det ångade när jag skulle ta bilden. Struts har ni säkert ätit, de pippisarna finns ju numera lite varstans i detta land. Kängurur är mer sällsynt skådade och även det köttet visade sig vara gott, smakar lite som nötkött fast ändå inte. Krokodil har jag ätit förut och det är jättegott! Lite som kalkon/kyckling och annat. Svårt att beskriva. En synnerligen god middag, det lovar jag er! Om någon blir nyfiken så är det bara att kolla läget i viltfrysen på Maxi (eller någon annanstans). Där kan man hitta mycket roligt.

Så nu mina vänner ska t-kärringen fortsätta att mysa. ser fram emot ett avsnitt av Hundra procent bonde eller Bonnröven som det heter på danska. Den pojken är ett föredöme! Han är välkommen hit när som helst och visa mig gamla metoder vad gäller byggnationer, odling och tillverkning av redskap. Innan dess måste jag ut och hämta in rosorna. I kväll blir det frost på riktigt, är bara tre grader just nu...

Massor av kramar till er alla önskar

Lisa, Tasse & Kråkan

1 kommentar:

  1. Se där var middagen, exoiskt! Tuffa köttsorter du stoppat i dig. Vet inte helt om jag tordas, krokodil liksom.. lite för mycket reptil, som visst också ska smaka lite kyckling..
    Vad kul att du blir uppvaktad, det värmer.
    Och du, ditt rymdväsen, visa! är du snäll :)

    SvaraRadera